Fiktiv geografisk positionering

Nu när jag har kommit hem från Moskva så är det rätt skönt att surfa runt och se hur landet ligger. Lustigt nog fick jag en utmaning från Doktor Spinn som vill att jag ska berätta var jag skulle vilja befinna mig i filmens eller bokens värld.

I fredags satt jag vid Biskopsdammarna som beskrivs i Bulgakovs bok Mästaren och Margarita. Där djävulen besökte ett par gubbar som satt och pratade om en religionsfientlig (dikt) bok som skulle skrivas. Det är ju nära på magi att sitta på en litterär plats i den riktiga världen… men nu ska jag anta den utmaning om var i diktens värld jag vill vara.

”Du är utmanad att välja något eller några ställen i film- eller bokvärlden du skulle vilja åka till. Det spelar ingen roll om det är påhittade eller om de finns på riktigt.”

South West Virginia: Ett sunkigt motell ingenstans med en nyduschad Mulder som kommer ut ur duschen. Han torkar håret och berättar sina teorier om vad det kan vara för mysterium bakom ett försvinnande. Vi konstaterar att de vita lastbilskonvojerna är på väg till en bas som ligger i ett stort majsfält och vi argumenterar om huruvida det är något fuffens på gång eller inte. Jag stryker min röda page bakom vänster öra… (Akiv x)

Istiden: jag är hasselnöten ekorren jagar i hela filmen ”Ice Age Den iskalla versionen”. Med lättsam och gäckande ploppande hopp skuttar jag precis framför nosen på lustigkurren. En skräckblandad förtjusning i att kanske bli fångad men ändå en självsäker förmåga att alltid komma undan. Givetvis med ett elakt skratt innanför skalet.

USS Voyager: Kes har nått en punkt i livet då hon utvecklas från att vara en humanoid till en ny entitet. Det hela börjar med att hon ger allvarliga störningar på skeppet och hon utgör en fara. Hon får nya superkrafter som hon inte kan bemästra. Kes som är så älskvärd och fin måste till slut lämna skeppet. En stor saknad växer sig snabbt men det är omöjligt att ha henne kvar. Hon förvandlas till en vacker ljusvarelse som svävar iväg genom skeppets väggar och som en gåva skickar hon Kapeten Janeway´s skepp och besättningen en bra bit på vägen hem. De sparar många år på detta skutt genom sin resa hem genom deltakvadranten. Alla är vemodigt lyckliga och Kes nya fas i livet omgärdas av stolthet och magi. Det vore ju något att vara med om! (Star Trek – Voyager)

Häxorna Eastwick av John Updike: Tidvatten, gröna gräsmattor och en vit kyrka. Jag och mina väninnor får uppleva en dekadens av inte denna värld då Daryl von Horn dyker upp i byn. Är han en önskning som går i uppfyllelse eller ett spratt från hinsides? Vi spelar tennis och med magins hjälp får vi bollarna att stanna i luften och svartsjukan som fanns övergår i en häxdans med humor och samförstånd. Förfallet naggar oss bara på ytan och vår gemesamma kamp om att tygla denna djävl gör oss till vackra starka kvinnor. Jag älskar denna bok, den har sagans magi och en aura jag gärna förtrollar mig in i då och då. Filmen är ju rätt OK den också…

Jag bollar gärna över denna utmaning till er alla som läser detta, för jag gissar att rätt många är sommarlediga från bloggandet. Det vore ju kul att se hur många fler förutom jag som sitter inne och kurar:)

6 svar

  1. Välkommen hem!

    Hoppas allt gått enligt planerna. Själv börjar jag bli psykiskt utmattad av köksrenoveringen som aldrig verkar bli klar och ovissheten om att få någon semester i sommar så det är stillje på bloggningsfronten.

    Men jag går in och läser ;-)

    Kram Rizzlo

  2. Tack så mycket:)
    Jag har haft på känn att du är upptagen med köket och hoppas ni får iaf några lediga dagar i sommar. *kram*

  3. Lockande utmaning – men jag står över. För tillfället. Lite utmattad. Bara att hålla med Rizzlo. Renovering tär på sinnet.
    Och så ska man hinna träna oxå, och hänga med släkten…

    Kul att se dig tillbaka i bloggvärlden i storstilad form!
    Snart, snart kommer loppkisse på besök…

    /Kram

  4. Den stora stilen smyger ju snart iväg igen till stugan och LÄTTJAN! Jag längtar verkligen dit! Det lilla jag ska renovera i sommar är att spika upp knutar på stugan, det jobbet borde ha gjorts för två år sedan men nu är knutbrädorna målade och klara för uppsättning.

  5. Åh, jag saknar Arkiv X!

  6. …JAG MED!! det är så nära nu att man nästan kan hålla andan tills premiären *längtar*

Kommentera

