Jordmån och tankemylla

Semester vad består det av? Vilket recept ska man följa?

Sofia har på ett mycket träffande sätt visat upp de sandkorn hon har mellan sina sommarlediga tår. Listan med sysslor som under arbetsperioden har skjutits fram till denna (till synes) oändliga källa av fritid som semestern borde bestå av växer sakta till ett berg av måsten, borden och akuta spontaniteter. Kommentarer i min egen stuga:

– Ska vi köpa den där matjorden vi pratade om?

– Japp, jag ringer nu, sa vi tio kubik?

Inom en timme var jag som Sisyfos vid mitt gigantiska berg av jord. Istället för att arbeta mig uppåt så skyfflades jorden systematiskt ner i en skottkärra och baxades till nya blombänkar och underjordiska gröpper. Jag kom att tycka att jobbet tog bibliska mått och stundom funderade jag på den där historien med Moses och berget men jag kom inte till hel klarhet över hur det egentligen låg till. Mitt berg flyttades dock sakta bort från grindstolpen in till mitt paradis.

Tidigare var perspektivet strikt riktad från trädgården och nöjet att se att jorden gör nytta och förskönar. Alltjämt dagen gick och svetten dröp så upptäckte jag att min arbetsfröjd hade gjort en dramatisk förskjutning. Nu var min arbetsmoral enbart inriktad på att jordhögen skulle bort bort bort. Nöjet att se varje skyffeltag gnaga sig in i jordhögen och se den krympa allt mer gav en känsla av lycka. Allt blir inte som man tror. Ibland är resan målet…

Till en början var jordhögen ett medel för trädgårdens fröjder men det visade sig att det snarare blev en bra jormån för spridda skurar av tankar. Tistlar är vackra.

9 svar

  1. Kanske ska jag vara glad att jag inte har en jordsuktande trädgård… har svarat dig i min blogg.
    Kramsingen

  2. kraaaam, ville bara säga att det är underbart sommarsemestrigt att lyssna på cd-bok, gärna en deckare med en riktigt bra uppläsare (Katarina Ewerlöf är jättebra!) och dricka kaffe samtidigt.

  3. När kommer du tillbaka till verkligheten och börjar uppdatera här igen???
    *väntar, väntar och väntar*

  4. Väntar…

  5. Jag är nu tillbaka, men jag ska bara landa här hemma… se hur och om tapeten har gulnat… eller nåt sånt. Jag har en god bok att avsluta så att den avslutar min semester på ett gott sätt.

  6. välkommen hem!!! stora och varma kramar!

    det är inte så illa med pilates; bollarna är kramvänliga och färgglada men så pass stora att jag inte får plats med en sån här hemma i blommaland!

  7. Du är så bra och välstrukturerad och duktig! Du skriver riktigt snyggt, som alltid.

    Tack för att du fortfarande kikar in hos mig nu och då. Har varit sanslöst dålig på att uppdatera/engagera mig i bloggen på sista tiden. Är i nya lägenheten i Gbg nu och stortrivs. Äntligen!!

    Ta hand om dig! Kul att du ställt ut dina bilder btw!

  8. Anna: jag, strukturerad? Jag sitter här med bloggskräck! Har lyssnat på radion och förfärats över ordet ”blogg” i stugans trygga borg… inget internet så långt örat/ögat och fingrarna når…*S*…vet ju inte vad nästa inlägg ska handla om! :)

  9. Blomman: Jag tror jag klistrades fast i soffan på någon mystiskt sätt… Har inte rört en fena på flera timmar! Men bollar med tanken på att släpa min lekamen till sängen…*S*
    Jag har saknat din blogg i sommar! *kramz*

Kommentera

