*host*

När man besöker sjukvården får man inblick i en värld som är full av små detaljer som väcker frågor. Varför känner jag mig oftast mer sjuk efter ett läkarbesök?

Sedan flera veckor har jag haft en retlig och jobbig hosta som inte släpper. Så jag ringde sjukvårdsupplysningen i hopp om att få tips om något jag kan suga i mig för att få lindring. Jag fick i stället en läkartid, samma dag. Provtagningssystern råkade i förbifarten säga; ”- Du får provsvar omgående eftersom det är akut.” Akut är ett ord som är som getingens gulsvarta varningskostym för mig. Genast började jag spola tillbaka i samtalet där läkaren sa med lugn röst; ”-Vi bör ta en lungröntgen som en försiktighetsåtgärd… jag hör ofta ljud ingen annan hör…”. Jag tyckte att det var rätt avslappnat och lugnt fram till ordet, AKUT dök upp. Tanken; är jag sjuk? dök genast upp.

Dagen efter, med andra ord idag. Ringde jag till lungröntgen på Akkis för att boka tid. Jag fick komma omedelbart, efter som det är, just precis som de sa igår, akut. Antingen blev jag plötsligt sjukare än jag trodde att jag var eller så måste jag omdefiniera begreppet Akut. Googlar fram ordet:

Akut i medicinsk betydelse avser att ett sjukdomstillstånd har uppstått snabbt, varat en kort tid samt att den drabbade personen försämras och är i behov av behandling så snart som möjligt. (utdrag från wikipedia)

På sjukhuset noterade jag ännu en liten detalj som jag har klurat lite på sedan dess. Jag anmälde mig i en kassa, där man betalar och får med sig remissen husläkaren har skickat via mail till röntgenavdelningen. Kvinnan i kassan meddelade mig att gå och vänta i väntrum 7 och stoppade ner remissen i ett vitt kuvert. Den konstiga detaljen som fastnade på näthinnan var att hon med mycket nogsam hand förseglade kuvertet.

Är det nödvändigt? Får och bör inte patienten läsa remissen, är den hemlig? Ordet akut och förseglade kuvert är mystiska och en smula klistriga… de fastnar i tankegeggan. Sjukvård är som en hemlig sekt, med vita rober och de har till och med ett eget språk.

Röntgen, så går det till.

10 svar

  1. Jag hoppas att röntgen inte visade något annat än väldigt friska lungor, om än något ansträngda på grund av den hyperventilering man kan ana sig till att du ägnade dig åt i väntrummet. ;-) Hur som, hellre noga igenklistrade kuvert än operationsbilder utlagda på Facebook…enligt min mening iaf, men så hyser jag en viss aversion mot ovan nämnda community. :-D Krya på dig!!

  2. Jag önskar att de hade varit lika noga med min syrra när hon blev sjuk, så var glad åt att de tar hand om dig ordentligt.
    Med lite tur får du en kur penicillin och kommer att bli av med hostan. Det är för att de vill kolla om du har lunginflammation som de vill röntga antar jag.
    Vill höra hur det går med dig….
    Kram skickar över lite hostdämpande att dricka typ en varm toddy med lite cognac i.

  3. ..tack hörrni! Jag känner mig ju frisk så länge jag inte hostar..*S*
    Det där är nog bara irriterade luftvägar jag har, kom jag fram till i natt.
    En kort rapport följer kanske senare.
    tjingeling

  4. Bästa krya-på-dig-hälsningar

  5. thanx :)
    (Det var ”bara” lite astma…och utredningen om orsak kommer att ske senare i höst.)

  6. Skönt att höra att det inte var värre än astma…
    Det går att leva med, jag vet…

  7. …ja, det lär inte gå någon nöd på mig. Tack för uppmuntran!:)

  8. shit, skönt att det inte var nåt ”värre”! kram på dig!

  9. Jag vill sätta upp ett varnande finger i luften och säga att astma är inte ”bara” ska jag säga. Det där förbannade ”bara” kan utveckla sig äckligt snabbt till något man knappt kan hantera. Jag har åkt i ilfart till akuten några gånger med min ”bara” astma.
    Tänkte på det du gör målar/ritar håller på med starkt lukter.. min typ av astma får jag av just starka lukter, spelar ingen roll vad det är har jag otur drar det igång och jag hostar och hostar… tills luftrören har tjocknat och luften tryter och då får jag stoppa i min kortison för att kunna andas normalt.
    Det började när jag slutade röka för över 20 år sedan, jag var ute i skogen och joggade… slutade i en hög varje gång och lät som ett ånglok väste och kunde inte fatta att jag hade såååå dålig kondis. Men det var astman som kom igång av ansträngningen tog tid att fatta.
    Men det finns bra sprayer så det ordnar sig ska du se.
    Kram

  10. Hej Livsglimten:)
    Jo jag känner igen mig i det du skriver, att det är skillnad på flåset av dålig kondition och dåligt flås av astma. Jag har flämtat och hostat hela sommaren och har anpassat mig efter hur jag orkar röra på mig. Till och med så att jag tystnar om jag blir anfådd av att prata med folk. Det är ett smygande syptom och det är lätt att säga att det bara är astma.. inget att oroa sig för.
    Men samtidigt så har jag på känn att detta kommer att lätta till hösten då naturen går i dvala *hoppas*. Så jag behåller min optimism tills vidare :)

    Tråkigt bara att jag i sommar har känt mig helrutten, kroppsliga krämpor hela tiden. Det är det jag tycker är mest jobbigt. Att ha sett mig själv som stark och sund, helt plötsligt har svårt att både gå och andas.
    Men jag reder mig. Medicinen hjälper och jag vänjer mig. Jag tränar och mår annars ganska bra :)

Kommentera

