Gubbcensur

Det är intressant att mötas av samtida tecken på censur. Den är inlindad i prat om den berömda PK-gränsen*. Man ska inte tro att en karl kan stå med händerna i fickorna hur som helst. Dessutom om det figurerar en ung kvinna i förgrunden så är det ju naturligt (?) att tänka; 

”- Varför står han så där? Han är kanske pedofil den djäveln?” Bara misstanken på att det kan tolkas till pedofili gör att flaskan med tipex dyker upp. ”- Men du som är konstnär får ju naturligtvis bestämma, men vi tycker det är viktigt att beställaren inte provoceras.”

Bestämma? Hum, jaha, eller hur? Det är verkligen inte hela världen att behöva göra om en del av ett skissarbete, det hör till yrket. Man ska ha en dialog för att det gynnar alla parter. Men ibland är det så att jag häpnar över min egen naivitet. Först knixar jag med axeln och säger att det är ok att göra ett nytt förslag. Men när poletten trillar ner ett par dagar senare så inser jag att detta är ännu en samtidstolkning av bilder som gör att vissa motiv, kompositioner och genusperspektiv i konsten blir mer komplicerade… jag rättar mig, de blir obekväma

Jag tycker detta är mer intressant än kränkande, det ger mig en inblick i hur de med mer makt än mig försöker vara PK och hålla ryggarna fria. Men om det vore en konstutställning jag jobbar med så skulle jag reagera genom att ryta som Kerberos och försvara min rätt att uttrycka mig. Om vi skulle ha ett siande om framtiden, vad skulle vi se för röda flaggor då? Är följande bild PK, helt fri ifrån tanken på att idyllen kanske har smolk i bägaren?

 

* politiskt korrekt

3 svar

  1. Tack för en tankeväckande inlägg!
    Såg en äldre man och en liten pojke promenera förbi en lekpark i förra veckan. Och blev rädd över att jag fick krypningar under huden. För alldeles säkert var det bara en morfar/farfar med sitt barnbarn. Men min hjärna har läst om för mycket otäckheter och tolkade in helt andra saker.

  2. Som gammal man blir jag nyfiken. Är det åldern eller räcker det med könet för att ge sådana associationer? Tänker man aldrig likadant när man ser en pappa eller en storebror? Beror det på att gamla män mindre sällan promenerar med barn?

    (Själv sätter jag mig naturligtvis aldrig på en bänk bland lekande barn).

  3. En mycket bra fråga! Finns det åldersgräns för förutfattade meningar i denna fråga?
    Bilden som censurerades av mig föreställde en man på ca 40 år och flickan såg ut att vara tio. Det accepterades inte, utan jag rekommenderades att tänka om och göra alternativa bilder.
    Om mannen hade varit 20 år skulle det ha varit bättre? Eller var det bara det att killen/mannen stod upp och tittade på henne bakifrån där hon satt? Det kan ju vara små subtila signaler som väcker misstankar och målar upp en hotbild. Om det hade varit en pojke, skulle den kanske ha godkänts? Vem vet.
    Men jag löste problemet på ett annat sätt. Riktade hans uppmärksamhet på något annat. Så nu kan man inte misstolka verket, hoppas jag.

    Tråkigt att du inte kan sätta dig vid lekande barn, men jag tror de flesta får anpassa sig i samhället för att passa in. Många tjejer tex går inte i mörka parker om kvällen… Det är olika osynliga hinder som man kanske tänker på mer eller mindre. Det kan vara mycket besvärligt i vissa situationer. Hindren exluderar oss från det som för en medborgargrupp är naturligt medan för andra är en omöjlighet, eller åtmindstånde opassande och kanske rent av obehagligt.
    Ha en trevlig helg!

Kommentera

