Dålda frön

Hur kringgår man missförstånd i konsten, i det uttryck man har utan att bryta mot det normativa begreppssystemet som omgärdar bildspråket, bildbruket? T.ex. jag vill ju kunna måla en gul banan och mena att det är en banan utan att folk ska tänka eller associera till; Andy Warhol. Detta har jag fnulat på idag utan att komma fram till en lösning. Jag försökte rita upp ett diagram med mindmapingbubblor och streck men jag hittar bara små frön till intressanta problem men inga intressanta metoder eller lösningar. Det är som att stoppa ner handen i en låda och känna främmande föremål i den utan att se dem. I denna låda vill jag finna mitt nästa arbete, min nästa aha-upplevelse, min nästa kick.

6 svar

  1. Det kan nog vara ganska svårt att komma ifrån vissa associationer. Den som målar Musse Pigg lär garanterat att jämföras med Lasse Åberg. För att slippa det måste man nog sätta motivet i ett helt annat sammanhang vilket inte är det lättaste! Men det kanske kan vara en rejäl utmaning…

  2. Oj vad roligt! Du associerar till Åhberg och jag till Walt Disney:) Jag håller absolut med dig om att allt man säger/uttrycker hamnar i eller utanför en kontext… jag får se vad jag hittar på till slut. Just nu svävar jag mellan olika riktningar utan att få fäste.

  3. Frön är spännande. De innehåller möjligheter. En blomma är fulländad. Träningsvärk gör mig pretto-filosofisk. :roll:

  4. Jaaa, hur spännande som helst! Men visst, jag har lite skaparångest. Men det är bara nyttigt :P

  5. Hm? En gul banan ger mig faktiskt ingen omedelbar koppling till Andy Warhol. Den associationen uppstår först efter ett par varv i hjärnan. Däremot ser jag omedelnart en kvinna i stor kjol och löjlig hatt…

    Liksom Åberg för Znogge har lyckats lägga beslag på Musse, så borde väl du kanske kunna roffa åt dig gula bananer?

  6. *S*…jo, jag vet att det är ett lite snävt exempel jag tog upp (bananen). Det är inte alla som tänker på Warhol, men det skulle kanske ha behövts en teckning för att tydliggöra hur jag menade. Det är ju bildspråkliga missförstånd och normativ jag först och främs jag tänker på. Det var MYCKET opedagogiskt av mig att beskriva mitt ”menande” med endast ord i detta fall….*Ler*

Kommentera

