Heller tio kor i hagen, än en hamburgare i grillen.

Helgen började med en liten hjälteinsats då vi skulle fara upp till stugan på fredag kväll. När vi kom upp till Dalälven och passerade bron straxt innan korsningen till Gysinge såg vi en skock kor beta lite väl nära vägen. Vi pratade i munnen på varandra och sa att det såg ut som att djuren inte var inne i en hage utan betade på andra sidan broräcket.

Efter en kort diskussion om vad vi borde göra så vände vi och gick fram till hjorden. Mycket riktigt. De  kom betandes fram allt närmare vägen och bara fem meter från att räcket skulle ha tagit slut ställde vi oss så att vi stoppade från att gå upp på vägen med lastbilar som kör i 90 knyck. Jag ringde polisen för att få lite assistans. De sa att de redan visste om faran och att de hade meddelat det på radion och att de sökte ägaren till kreaturen.

Där stod vi med ca tio ungtjurar som blev lite nervösa men samtidigt nyfikna när vi kom. Latsbilarna blinkade med hellysen och bilisterna tjöt förbi i minst 90, det är en vägsträcka som inbjuder till att vara tung på foten, så den där varningen på radion verkade då inte ha en omedelbar effekt på trafiken. Polisen i luren sa att det var inte så mycket mer än så de kunde göra. Lite oengagerad tyckte jag ändå att insatsen var, ungefär som att det var fritt fram för oss att köra iväg och låta dem trava upp på vägen. Mja, det kändes ju som att vi fick lite ansvar för situationen så vi tjoade iväg dem in i skogen.

En av tjurarna hamnade lite efter och brölade efter sina kompisar. Så när det lät som att han var långt borta så gav vi upp och åkte. Det jag förundras över är att någon/några har ringt polisen, men stannade inte för att hålla dem borta från vägen.

När vi for hem idag såg vi dem till vår glädje stå och beta i lugn och ro i sin egen hage. Helgen har med andra ord varit MUUUUSIG…:)

5 svar

  1. Haha, jag ser det framförför mig, mamma muu. Själv är jag rädd för kor så jag skulle inte våga gå ur bilen.

  2. *S*…skulle ha tagit ett foto på situationen, men ingen av oss kom på att använda en av de tre kameror vi alltid har med oss :)
    Jag var också nervös för dessa småkillar, de kan ju vara rätt oberäkneliga då de hamnar i en trängd situation. Jag sa till Polisen : ”De är rätt-t-t-t-t många…” med darrande röst, så även jag ser helst fyrfotingarna i en hage…:)

  3. Ja. jag kan bara dela din undran men desto mera ruter i dig som stannade och avvärjde riktig fara! Så ska det gå till!

  4. Bra att du motar korna i nedre dalälvatrakten… så slipper jag när jag åker hemåt nästa gång.. :-)

  5. Med tanke på att jag fick minst 20 myggbett så känner jag mig lite som en hjältinna som det borde skrivas visor och sagor om så säger jag bara; Tack vänner:)

Kommentera

