Har du tråkigt på jobbet?

För att liva upp fantasin och få sig ett gott skratt åt sig själv kan man göra en enkel övning. Ta ett papper och en penna. Blunda och för ett finger över ansiktet och låt den andra handen rita det du känner. Titta inte på pappret utan gör det i blindo. Rita teckningen i en enda linje.

Dessa två teckningar ritade jag när jag bara tycker allt jag gör blir skit. Denna enkla lek kan muntra upp den mest trötta hjärna. De är inte lik mig på en enda fläck, men nog kan man se att det är ansikten? Prova du med, det tar inte mer än en minut:) Ha kul!

12 svar

  1. …tillägg: ni som inte jobbar kan ju göra övningen ändå:)

  2. Mycket bra idé, måste prova det. Har just fått ett nytt kontor med dörr. Tidigare hade jag en glasdörr, men nu kan jag stänga in mig och göra detta istället för att jobba

  3. Du kanske hinner med en hel del porträtt under en hel arbetsdag? *S*

  4. Hm och hur skulle det hela se ut jag som inte kan rita en streckgubbe? Men klart att jag ska pröva… imorgon ska det bli min uppgift.
    Nu ligger den lilla skitsovsäcken nerpackade igen i sin påse…måste ut och jaga en normalstor. Jaga och jaga snacka om att jag överdriver, mannen får köra in mig till affären och sen hasar jag runt och hittar med lite tur en Stor Säck för rediga kärringar att sova i.
    Kram

  5. Äscha…alla kan rita på detta sätt…det är ju knappast meningen att det ska bli nåt annat än en gubbe av ett streck :)
    Ta en ordentlig tuschpenna så glider den fint på pappret *tips*
    Kram och lycka till med sovsäcksjakten;)

  6. Visst syns det att det är ansikten! Till och med lite Picassostuk på det högra!

  7. Ha, du finns allt där bakom ändå, du! Ditt jag avslöjar sig i pennföringen.
    Jag brukar roa mig med en variant på övningen. Rita porträtt av någon annan utan att titta på papperet. Personen i fråga brukar jag snegla på i smyg…

  8. Hepp! Det ska jag testa att göra nästa gång jag går och fikar. En mycket bra idé!

  9. Rita och smtidigt känna av motivet med den andra handen, har jag aldrig prövat förr, däremot Bureborns variant många gånger både som barn och vuxen, fast då inte i smyg utan porträtterande mig själv eller någon närstående. Gjorde nu ett självporträtt med båda metoderna. Resultaten blev lite olika eftersom jag ser linjer mer och känner former mer. Intressant.

  10. Jag kanske missförstå dig nu…men jag kom på att det går att göra övningen med öppna ögon också. Att se samtidigt som man känner.

    Dessutom skulle det vara intressant att göra övningen med synnedsatta peroner. Kanske med ett finger i en balja med sand så kan man också trycka lätt och hårt vilket torde få en mer 3d effekt.
    Utifrån enkla övningar kan man komma på allt fler roliga övningar, bara fantasin sätter gränser. :)

  11. Jag gjorde som du med slutna ögon, eller i varje fall utan att se vad jag ritade. Om man tittar på papperet är det lätt att man ritar vad man ”vet” i stället för vad man känner (eller ser i Bureborn-varianten).
    Kanske skulptera eller modellera? Fast då behöver man kanske båda händerna?

  12. Ja, då kan det bli lite kladdigt om inte annat…men sägs det inte att en lermask är bra för hyn? *S*
    Det vore kul att se hur dina porträtt blir…ja för den delen alla ni som vågar prova:)
    Trevlig helg!

Kommentera

