Tack Barbro!

SAK, Sveriges allmänna konstförening har fått en stor donation på 100. 000 dollar från Barbro Osher Pro Suecia Foundation. Pengarna ska användast till att skapa Sveriges största konstnärsbank, en bildbank med information om, kan man förmoda, alla svenska konstnärer.

När jag läste om henne i DNs artikel från 2005 så blev jag väldigt rörd. Hennes kärlek till Sverige och hennes generositet. Inte bara pengarna utan den energi och entusiasm hon sprider. Att hon dessutom engagerar sig inom det humanistiska fältet på längden och bredden. 2005 gav stiftelsen 43 miljoner kronor till Karolinska institutet att utveckla alternativmedicinen och ge den en vetenskaplig pondus. Nu ger hon/de alltså 100.000 dollar till kulturen.

– Jag har två hem, på ett sätt är det en sorts hemlöshet. Och här får jag arbeta mig in – folk räknar inte med mig längre. De frågar: ”När åker du?” eller i bästa fall: ”Hur länge stannar du?” Men jag måste få åka hem. Min man brukar säga att när han gifte sig med mig visste han inte att han gifte sig med ett helt land. (DN 14/aug 2005 Sanna Björling)

Det är så fint att jag nu verkligen hoppas att den där konstnärsbanken blir ett lyckat projekt. Jag ser fram emot att se den i drift :)

Om du skulle sitta på 100.000 dollar och du måste ge det till något projekt, vad skulle du ge det till? Det handlar ju om att sätta ord på sina visioner och idéer om man satsar så mycket pengar på något.

Ett svar

  1. Jag skulle nog vilja engagera mig lokalt någonstans i Afrika om det gick. Kanske något till någon skola.

Kommentera

