– Du är en FISK!

Den värsta konstperformance jag har sett är av en konstnär i Umeå. Hon klädde  sig i plastfilm och en fiskstjärt. Hon rullade sig sedan i vånda på golvet och skrek; – VEM ÄÄÄÄÄÄÄÄR JAG!??! Hon ylade och plaskade med stjärten i golvet och fortsatte att skrika ut sina existensiella frågor till publiken. En liten pojke blev bekymrad och sa hjälpsamt; – Du är en FISK!! Var vid hela publiken skrattade lättat.

Idag har jag haft existenskris. Vad fanken ska jag göra med mitt liv? Som konstnär är det svårt att få till en trygg ekonomi, jag säljer inte tillräckligt men jag vill inte extraknäcka som bildlärare. Jag är ingen pedagog. Nu är det ju så att jag har en rätt trygg tillvaro för tillfället men jag målar djävulen på väggen och tar ut allt elände i förskott. Även jag ska bli pensionär och vill helst ha lite i kassan när jag slutar jobba. Jag vill helt enkelt vara som ”alla andra”. Men det är inte bara en fråga om ekonomi. Det är en fråga om att känna mening i det dagliga arbetet. Om jag vill tjäna pengar, så är lösningen att byta yrke. *häpp*

Men att känna mening är något helt annat. Jag läste en undersökning där de kom fram till att kulturarbetare mer sällan byter jobb (arbetsplats) och är mindre benägna att byta yrke än genomsnittet i landet. Hur ofta har du bytt yrke och inrikting i ditt liv?

20 svar

  1. Flera gånger. Jag arbetade först ett tag i resebranschen för att sedan börja plugga ekonomi. Det gick ju inte så bra så jag återvände till resebranschen. Utbränd och arg sade jag upp mig och pluggade IT. Arbetar som konsult idag men någonstans inom mig hör jag en röst som viskar att det är inte detta som jag ska göra när jag blir stor…

  2. Är det svårt att komma till de där besluten att sadla om?
    Jag har pluggat i tio år för att jobba med något som inte ger pengar *muttrar*. Jag har vetat sedan jag i fjärde klass att det är konstnär jag ska bli…. men….. *suckar*… ja.
    Det är inget fel på yrket, det är fel på mitt företagande.

  3. Ja, det är svårt. Inte minst med tanke på att det ska komma lön den 25 varje månad. Ibland får man ju å andra sidan en knuff så att det blir nödvändigt att göra något annat. Det är jobbigt men nyttigt.

  4. Oj. Jag började med att utbilda mig till verkstadsmekaniker och forskar nu i bioteknik. Vägen har gått via skitjobben på bar, butik, restaurang till kriminalvård, för att så småningom landa på de finare kontoren som analytiker, facköversättare eller finansmatematiker. Två yrkesutbildningar, tre akademiska diton. Jag älskar mitt jobb, men det hade varit mig helt främmande i livet att bara göra en sak.

  5. Inte kan du väl sadla om nu – när lokalblaskan gett dig både förstasidan och tre hela sidor inne i tidningen!? Jag skrattade högt över mopsen – så typiskt min paljett! :-)
    Jag har, som du vet, tänkt – och gjort – om många gånger. Inredningsarkitekt, konstnär, historiker, museolog, journalist – och nu informatör. Tyder på att jag har noll målinriktning när det gäller yrkeslivet – men så är det också bara ett yrkesliv. För dig är väl konstnärskapet mer, eller?

  6. Nej fanken, jag avundas er som har provat nya saker hela tiden. Ni har utmanat er själva och verkligen utvärderat läget. Hur nydanande kan man vara om man i lågstadiet kommer på att man vill en sak och sedan bara tutar och kör?

    Jag blir ju imponerad av er! Tänk vad mycket erfarenhet ni har! *hissnas*

    Jag vill bara poängtera att jag har en formsvacka, jag kommer förmodligen inte att byta yrke än på ett tag. Men jag måste kanske tänka om då det kommer till startegi och fundera på vad det är jag tycker är viktigt med arbetslivet.

  7. Det stavas målmedvetenhet. Och envishet. Sånt är bra!

  8. Men hallå – jag var ju inte klar än.
    Här kommer fortsättningen: Du är bäst!
    Det där med pengarna lösaer sig alltid. Men en strategi för vilka vedermöder man kan tänka sig för att skapa ihop till brödfödan är ju fiffig. Torka bajs – nej. Fritera potatis? Klippa greener?

  9. Jag är inne på mitt andra yrkesområde. Började med juridik och ekonomi för att efter en tio år läsa till lärare! Bland annat i bild by the way… Tvära kast men ett roligt kast!

  10. Fast lönemässigt gick det utför…

  11. Mjo, det kan hända att ekonomin förändras, men man får kalkylera på hur mycket livskvalitén förändras också. Allt är inte pengar.
    Men just nu känns det som att jag jobbar skiten ur mig och ändå inte har en vettig ekonomi.

    Att omskola sig till lärare är ju tufft!

  12. Hej svejs! Jag fick barn tidigt och jobbade med allt möjligt, roligast var butikschef i klädbuitik, men visste att jag någongång ville plugga på universitetet. Bättre tider när man är ensam förälder men pank och fattig har jag varit så länge jag kan minnas.
    Det är jobbigt och oroande att ha dåliga marginaler. Inget kan vara mer sant. Men jag tror att den energi och livslust som det ger att göra det man brinner för i långa loppet överväger allt annat. Så tror jag att det är även om man inte känner sig på topp jämt. Lycka till. Kram

  13. Jag har bytt yrke några gånger i livet… hemvårdarinna, sekreterare, dagmamma, mat tant i skolbespisning, egenföretagare, innesäljare, spåkärring, astrolog ha ha trodde du inte va? Jag har nog glömt något.. jo nuvarande jobb; sjukpensionär och det är sämst betalt av alla jobb jag har haft.
    Kram

  14. *S*…. sjukpensionär, det är ju ett inte så jälvvalt ”yrke”. Önskar att de ger dig sparken och att du återgår till att vara spåkärring. Det verkar roligare ;)

  15. Emma, det är just de där marginalerna som gör att jag får mina kriser emellanåt. Men som du säger, jag har mer frihet än de flesta och det är ju ett stort bonus.

  16. Själv har jag ju fört en stillsam tillvaro utan tvära kast och nya yrken, utbildningar och arbetsplatser… ;-) Vägen har varit krokig, lång, full av hål, evinnerliga raksträckor och ständiga tvivel på vad jag vill göra när jag blir stor. Jag provade på att tjäna de där stora pengarna, köra de där tjänstebilarna och äta de där representationsmiddagarna, men belönades med en tillvaro tom på mening. Lösningen behöver dock inte vara den motsatta har jag kommit fram till, men man kanske behöver vara lite alternativ och flexibel i sitt sätt att betrakta sitt yrkesliv. Jag säger bara, Match Friends…(din tändsticksaskidé)

  17. Att byta jobb emellanåt är nog inte alls dumt, snarare nyttigt. Själv har jag bytt inriktning några gånger. Från akademiker till köttindustri till läkemedelsindustri. En formsvaka har väl alla emellanåt, men de brukar ju gå över. Oandra sidan kanske det blir lite tuffare nu när lågkonjukturen är i fullt antågande men det är bara att hålla i sig när det blåser hårt. Då det gäller det ekonomiska så kan man göra mycket för att sänka sina månadskostnader, själv har jag dragit ner på vinsamlandet för tillfället. Med tanke på vad lokalpressen skriver om dig så finns det nog ingen anledning att sadla om…

  18. Åsa, jag behöver ju en agent för Match Friends… sugen? ;)

  19. Hahahha, snyggt performance. Hörde dock om ett där ngn feminist bajsade en åtta meter lång sammanhängande bajskorv på en bowlingbana. För att upp nå det hade hon gått på ngn specialkost med asmkt fibrer.

    Förutom den fysiska presentationen var det ju verkligen meningslöst, bara provokativt. Men åtta meter är ju ganska imponerande.

  20. *garvar*…det var ju en rejäl bajs! Men jag kan knappast tro på det där som något annat än en urban myth. Måste ju googla lite om det där…*L*
    Jag har dock sett bajskonst flera gånger så det är ju inte ett helt obeprövat material!

    Kul att du hittade hit förresten :)

Kommentera

