Ordkrig och skrivarglädje

Stockholms poesifestival  går av stapeln den 17 oktober 2008. Flera kända namn kommer att dyka upp, bland andra;  Bodil Malmsten (Sverige), Plura Jonsson (Sverige), Nora Gominger (Tyskland), Ying Cheng (Canada/Kina), Rebecca Kjelland (Norge), Joy Harjo (USA), Steinar Opstad (Norge), Tobias Berggren (Sverige). Men även Marica Lagercranzt och Stina Ekblad (skådespelerskor) och dansaren Paloma Madrid kommer att äntra scenen på Dramaten under festivalen.

En av arrangörerna meddelar att:

Biljetter köpes på Dramaten och om man viskar fram lösen ordet; ”Ordkrig” får man halva priset 115 kr (ord. pris 230) till en av föreställningarna, och om du har ätit poesigröt hela veckan så viskar du; ”Ordkrig paket”  så får du sylt… Det vill säga en heldag med poesi, musik, dans, teater och fest för jätte billiga 300 kronor.*

Fram med baskern och den roiboosstänkta rösten, nu ska de reciteras dikter! Undrar just hur många av oss har haft drömmar om att bli poet? Jag har för tusen år sedan skrivit en liten samling som publicerades i en obskyr liten kulturtidning i Umeå. Må alla exemplar ha vittrat sönder! Annars har jag ju gjort tappra förök att fylla en egenhändigt gjord bok som bara trycktes i ett enda exlusivt exemplar.

* Citatet är inte ordagrant, men priser och kodord är korrekta.

4 svar

  1. Poet har aldrig tilltalat mig men skriva en bok skulle jag inte ha något emot… Men vissa saker låter sig liksom inte göras i en handvändning ;-)
    Ha en fin fredag!

  2. roiboosstänkta… *ler*

  3. Va, har du blivit publicerad i kulturtidskrift! *tillbedjan* *blink*
    En gång hyste jag poetdrömmar. Då var jag femton – deppad och orginell(trodde jag). Lånade mammas skrivmaskin och bankade ner dystra prettotankar. Jag tror de finns nånstans i en låda…
    Måste ut och leta i uthuset. Undrar om jag känner igen det jaget?

  4. Sofia:
    Jaaa, vad roligt, det jaget vill jag se! Vore kul för jag minns att du gjorde en bok med en båt på. Och mitt bidrag till ”kulturtidskriften” var inte så avancerat. Umeground nådde inte så många läsare…*S*

Kommentera

