ÅkabussBok

Egentligen så är jag inte här, egentligen sitter jag och mitt frukoste i stugan och blickar ut över kohagen. egentligen så sitter jag i ett blått kök med en blåblommigt vaxduk som hänger ner över kanten med sin svala plast mot mina lår. Men det är inte så…

På riktigt sitter jag i mitt rosa kök med en rosablommig vaxduk, jag blickar över till min låtsassambo Magnus. Han har tänt inne i badrummet. Ännu en morgon verkar vi ha vaknat nästan samtidigt. Då och då ser jag honom gå rumt i lägenheten med bar överkropp. Synd att jag har gjort slut. Nu är nya målet att se min granne Johan le. Han är så butter att jag undrar vad det är som gör honom så gravallvarlig att hela ansiktet verkar gjutet i betong.

Framför mig har jag Karin Fossums bok Brott, en åkabussbok som jag alltid har med mig i handväskan. Det är så trevligt att läsa när jag åker buss. Ta en paus och sjunka in i en historia bortom mig själv en stund.

Brott handlar om Alvar Eide en konsthandlare som är en oansenlig man som tränger sig författaren och kräver att bli berättad. Lite oväntat förhållande mellan karräktaren i boken och författaren. Det ska bli roligt att se hur hon får till det hela. Karin Fossum är nog den enda ”deckarförfattare” jag mäktar med. Hon skriver inga tegelstenar och hon är enkel i sitt språk. Hon är superpt bra på att skapa intressanta karraktärer och ofta är berättelsen så logisk att den känns verklig, ”-det där kan hända vem som helst som råkar göra fel val i livet”. Det kan hända på riktigt och därför hålls spänningen uppe.

2 svar

  1. Jag har läst boken som är mycket speciell just med tanke på huvudpersonerna. Hur som helst, klart läsvärd även om man intar ryggläge i sängen :-)

  2. Länge sedan jag läste en Fossum – lägger till på listan över böcker att läsa. Den börjar bli lång nu…

Kommentera

