Ombonadens ryggskott

Vitlök planteras så här på hösten och det känns lite som att den samlade kraften hos oss människor också grävs ner i jorden. I väntan på solen som återvänder på våren. Bubbelbad och värmeljus ska vaccinera oss från kylan. Grytor puttrar och vemodet myllas. Raggsockor och kanel får oss att gå in i en tid av mys och bobygge av filtar i soffhörnan. Det kan aldrig bli för mysigt på hösten.

6 svar

  1. Mysig text… vitlök har jag aldrig planterat låter som något för mig, vilket år som helst.
    Jag har precis druckit 11 års vitt vin till en underbar spagetti med scampi räkor.. korken i vinflaskan gick av och smulade sig så vi fick hälla det genom en tesil och när jag häller så säger min man akta gaffeln! VA? Jo, gaffeln en liten smal en som han puttade ner korken med hamnade i flaskan, så vi hade sjå att både få bort korken och samtidigt ha gaffeln kvar i flaskan. Måste nog tillstå att jag är lite på pikalurven av 1½ glas förbaskat gott vin.. grekiskt.
    Hur blev det fick du svinga dina lurviga i helgen?
    Massa kram kommer här

  2. Så bra beskrivit även om jag inte heller odlar vitlök! Men en gryta låter jag gärna byttra och efter den blir det en äppelpaj!

  3. Exakt! Äppelpaj suddade jag bort, tänkte att det blir lite väl mustigt med det också…*S*
    Mje, inget dansande men en middag med skolkompisar från universitetet. jag har inte sett dem på snart 10 år. Så det var verkligen roligt :)
    11årigt vitt vin…det låter ju verkligen mumsigt. Jag har suttit och tittat i receptböcker och ArkivX ikväll. Har ännu inte fått se Mulder duscha… Så jag blir nog vaken en stund till…*ler*

  4. Jag känner mig sannerligen inte som en vitlök! :-)
    Det är ju på hösten den vaknar – kraften. På sommaren blir den bara utblekt i solskenet.

  5. *S*…med de hotfulla träden ;) Du är underbar Sofia *kram*

  6. Jag har svårt för hösten. I alla fall är den delen av hösten som nu återstår innan vintern kommer, lite trist.

Kommentera

