Kroki är teckningens spenat

Jag hittade bloggaren Randig som ofta visar och skriver om sina fina krokier. För att inte bara kommentera och ha en massa åsikter så tänkte jag att det kunde vara kul att visa några av mina krokier. Randig och jag har ganska olika sätt att teckna kroki och det är alltid intressant att se hur andra gör. Det kanske är bara då jag tecknar kroki som mitt heta Finska blod kommer fram *S*.

Teckningarna är yviga och jag kan berätta att jag borde ha svettpannband på mig när jag tecknar. Ofta tecknar man med bara några minuters ”ställningar”, man brukar generellt börja med korta poser som kan vara på 30 sekunder och sedan jobbar man sig upp minut för minut. Dels för att modellen ska bli lite van att stå i statiska ställningar men också för att tecknaren ska komma i rätt seende och tempo. I de grupper där jag har tecknat så är nog 10 minuters ställningar vanligast och mest uppskattat. Då hinner man få fram det viktigaste och om det skiter sig så har man tid att börja om.

(Om man klickar på bilderna blir de något större.)

Killen är tecknad på tio minuter, de andra två är tecknade på tre minuter. dessa krokier gjorde jag för några år sedan. Inser nu att jag borde ta upp det igen för det är nyttigt att öva på krokier mer kontinuerligt. Man övar upp seendet och handen lyder lättare det tanken vill ha utfört.

Denna tog tio minuter och ofta vill jag teckna modellen i en miljö, så att den inte hänger i luften. Det är ofta svårt att få plats på pappret, här sticker foten ut ur bilden. Papprets storlek är ca 60x 40 cm.

Krokier använder jag ofta som förlagor till andra teckningar.

Här har jag byggt upp en miljö av krokier. Denna bild är från 1992 (jättelängesedan!!) , jag skulle söka in på en konstskola och hade fått veta att de är urless på krokier. Så jag satte in dem i en hel bild istället… lite som två flugor i en smäll :)

11 svar

  1. Jag gick på kroki ett tag. Jag hade verkligen ingen talang för’t, och bilderna blev inte speciellt bra – men kul var det.

  2. Visst är det roligt! Det handlar kanske inte alltid om att det ska bli snyggt eller ens rätt… det handlar ju mycket om att utmana sig själv, att se med nya ögon. Känna kopplingen mellan hjärnan och handen. :)

  3. Åh det var länge sedan det begav sig! Först tyckte jag det var svårt men efter ett tag blev man varm i kläderna. Men kul är det, den saken är klar!

    Jag minns alla fnissiga killar som tyckte det var lite spännande med nakenmodell men efter ett par minuter vara alla så uppslukade av sina bilder att ingen tyckte det var ett dugg konstigt.

  4. Vi gjorde kroki light på högstadiet. Vår bildfröken poserade (med kläderna på) och ändrade postition varannan minut medan vi elever tecknade för brinnande livet. Det var skoj!

    Kom du in på konstskolan?

  5. ZNOGGE: Fnissade har jag och min klass också stått, det var ju pinsamt första gången att titta så noga på en naken dam när man gick på gymnasiet.*S*

    PSEUDONAJA: Att teckna med kläder på är också roligt, det ger en annan utmaning. Lätt att hamna i manéer.
    Jo, jag kom in på konstskolan med bland annat den där teckningen:)

  6. Haha, vad förvånad jag blev när jag hittade en länk till min egen blogg när jag gick in här! Tack =)

    Snygga krokier var det också. Klart längre ben än vad jag brukar teckna, i alla fall i näst sista bilden.

  7. Hej Stefan :)
    Jo, det var det jag menade, att även jag har mina manéer… *ler*… Man kan alltid förbättra och utvecklas. Det är bra att få respons emellanåt på det man gör så att man inte blint tutar och kör i samma spår.

  8. Jag har fortfarande inte skrivit något i detta inlägg… jag blir alltid så imponerad av er som drar några streck .. det blir något, tänk att ha den gåvan.
    Jag ser ju inte på era alster med samma ögon som ni gör, jag som inte kan det där med att dra streck.
    Jag är ju den som ska gå på utställningar och titta på era alster utan kunskaper utan bara med min egen inre kompass över vad just jag gillar att se.
    Kram

  9. Jag tycker ändå att se på konst och bilder ska vara en upplevelse, men man kan inte ”känna” inför varje bild som visas. Jag tycker inte om all konst och tycker inte ens att allt som visas ÄR konst.

    Krokierna jag gör skulle jag aldrig visa som konst och därför kan jag betrakta dem som rena övningar och en slags lek. Det finns de som är så skicklig att deras krokier blir en upplevelse att titta på och i sin enkelhet blir konst… På så sätt har du rätt att det går att se på dem med olika ögon.

    Jag kan också gå på en utställning och se konst som jag inte tycker om, men ändå gilla det för att det är bra genomfört. En konstnärs skicklighet kan vara så tillräcklig i sig att det funkar, men som konst betraktat kan det vara rent av intetsägande (för mig). Eller tvärt om, att en konstnär berör mig på djupet men hantverket är dåligt.
    På gott och ont har jag med åren kommit att tycka att det är viktigt att hantverk och innehåll bör stå i paritet för att jag ska gilla det.

  10. Jag är gärna konstmodell i olika former, inte bara på konstkurser utan även på möhippor, evenemang etc.

    Om du som läser detta har din bas i Skåne och önskar manlig modell för korki, kroppsmålning, fotografi etc. så hör av dig.

  11. underbarast av allt är att vara krokimodell, naken framför en grupp, får inte nog av det. svindlande sönt vara naken och visa sig sensuellt många säger kroki är inte en sexuell grej men det är det ju. man har ioförsig inte stånd men det är sexuellt iallafall och det kittlar i könet.

Kommentera

