Kavlar upp ärmarna

Storstädning pågår! Idag har jag och mina kollegor en ateljéfest för en kund som firar 50år. Aldrig har så många dammråttor fått fart ut genom dörren. Det är nog bara när det kommer kunder till evenemang som ateljén städas så fint. Det slår mig att så många bra-att-ha-saker har samlats till ingen nytta. Det är riktigt befriande att ställa dem som en installation mitt på golvet och ta farväl av dem. Synd bara att det krävs någon annan typ av kraft än Beam-me-up-Scotty för att bli av med skiten.

Jag tror det finns olika typer av samlare; De som samlar och sparar för att de är övertygade om att de kommer att behöva den där kassen med blandade brädstumpar någon gång. Böjda spikar sparas för att de kan man ju räta ut någon dag när man inte har så mycket för sig.

Sedan har vi de där som sparar på saker som kommer att inom en snar framtid användas. Grejerna sorteras in i lådor och placeras i en sträng nyttohierarki.

Den maniske samlaren samlar på ett neoforskande sätt. Samlandet blir ett särintresse och kunskapen om föremålen är gedigna. Värdet av föremålet är inte allmänt utan högst personligt. Det som i andras ögon är skräp kan i samalrens ögon vara en dyrgrip. Synd att ingen annonserar om att de söker trasiga damtidningar… ;)

Och till sist har vi de som sparar och samlar av nostalgiska orsaker, de kan inte göra sig av med den där skruvdragaren för att den har jag ju använt till så mycket roligt. Men att den nu är trasig spelar ingen roll, en dag ska jag bygga en samlingshylla till den och cirkelsågen, det avbrutna måttbandet och penseln utan hår.

….*sorterar vidare*

5 svar

  1. Rörande spiken så ska man definitivt spara gamla handgjorda spikar. De kan återanvändas iprincip hur många gånger som helst, dessutom så får man en fin patina på det man snickrar. Moderna massproducerade begagnade spikar ska slängas så fort som möjligt

  2. Något får mig att tro att du inte tillhör de samlande skara?
    Fast å andra sidan finns där smått maniska och hierarkifunktionalistiska drag? ;-)

    Själv är jag naturligtvis en typiskt nostalgiker, som det nästan växer damm på.

  3. Ha ha ha…jo, jag är nog rätt bra att samla på ”rätt” grejer…;) Jag har nog lite av alla de där typerna i mig men en sorteringsdespot är queen of the hill… :)

  4. Själv kastar jag mycket och gärna! Bra att ha saker har en förmåga att bara bli liggande nämligen…

  5. Jag försöker att inte skaffa så mycket att slänga ;)

Kommentera

