Danskdjävlar!

riket-2008-paljettenq

Då den Danska TV-serien Riket kom (1994) missade jag den totalt. Det lilla jag lyckade snappa upp mellan zappningarna var två personer, med Downs syndrom, i ett storkök som pratar rapakalja. Trots deras osammanhängande samtal så är de nog i själva verket två orakel som vet hela sanningen. 

Nu har jag fått möjlighet att se Lars Von Triers genombrottsfilmer. Den är ju helt vrickad och underbar! Men den fingrar på de där strängarna i mig som rodnar över filmeffekterna och splatterscenerna. Erns-Hugo Järegård är en fantastiskt psykopatisk läkare som är så egotrippad att jag inte kan bli något annat än fascinerad. Sändigt kommer frågan upp; – Vad kommer det att hända för tok nu?

Efter bara fyra avsnitt så har denna serie redan gjort så starkt intryck på mig att den har påverkat mina drömmar när jag sover. Jag är patolog, läkarkandidat och lärare.. alltid i konstiga situationer. För vad har valet av porslin med Riket att göra?  Jag antar att det krävs lite mer av läkarstuderande än att pussla ihop en fin dukning…. *S*

4 svar

  1. Riket är det bästa som gjorts på TV! Nåja, nästan i alla fall. Härom året så älskade jag den danska serien Krönikan. Danskarna gör bättre TV än vi.

  2. *rodnar av okunskap*…gör de?

  3. Det är bara att gratulera! Jag älskade Riget när den gick på tv och jag älskar den fortfarande. Roligt nog föll mina tonåringar också pladask för den när jag köpte boxarna. Den där monologen om ”blegerne” i början lärde de sig genast utantill.

  4. Serien är fantastisk, knasig och absurd. Nu är det bara ett avsnitt kvar att se och jag ser fram emot att se hur det hela slutar. :)

Kommentera

