Efterdyning

Att söka till Konstsalonger kan vara en väg att nå publiken. En av de större och mest prestigefulla som finns är Liljevalchs vårsalong i Stockholm. Ofta söker man med en handfull verk som hör till en serie och har en inbördes gemensam tankegång eller åtmindstånde en enhetlig stil.

Jag har aldrig blivit antagen till Liljevalchs men har deltagit flera andra. Att bli utvald att få deltaga är en trevlig sak. Men att bli refuserad är ju helt klart mindre roligt. Det är till och med att man kan kosta på sig att vara besviken en stund.

Idag började jag jobba 7:30 och har hela dagen haft ett visst motstånd att packa ner mina fyra konstverk och trampa upp till konstmuseet här i stan. Det vankas en Salong :) Man lämnar in verken idag och imorgon får man besked om man blir antagen. Det kallar jag snabba bud! De hade inlämningstid mellan 12-20, vilket gjorde att jag inte hade någon brådska. Snarare så att jag fick utrymme att leta fram Vankelmodet. Teckningar eller målningar? Vad kan tänkas passa på en salong?

Det blev teckningarna då målningarna borde kunna visas på en annan utställning och då kan jag vidarearbeta den röda tråden ytterligare. Nu har jag gjort det jag kan. Mer än så här behöver jag inte göra idag. Imorgon tar jag en nypa hopp till frukost. Ännu en dag med kneg som förhoppningsvis ger lite deg till jul.

3 svar

  1. Du, hur görs bedömningarna? Vet de som väljer vem konstnären är, eller bedöms verken anonyma?
    Inte för att det spelar så stor roll i ditt fall, de lär inte missa att de sitter med ett par Paljetten framför näsan. Klart du kommer med!
    Om du inte gör det är det för att de tycker att du fått för mycket uppmärksamhet på sistone. Och så försöker de applicera lite jantelag. Tror jag.

  2. Tsss….eller hur. Jag behöver verkligen inte hänga läpp om jag inte blir utvald. Men ja, som sagt, jag är ju en prestigefjolla *S*.

    Angående din fråga som jag nu anpassar efter det jag vet om Salongen här i ”min” stad:
    Nja, Juryn får bedömma och sammanställa en utställning med hjälp av de bidrag som kommer in. Det avgörs vilken smak personen som har valts till jury. En del tycker att det ska vara mer folkligt och lite latjo… medan andra väljer efter vad de själva tycker är och blir en fin utställning.
    Det är nog rätt ovanligt att juryn också ansvarar för att utställningens helthelt… det vill säga att hon/han också curerar (samordnar) upphängningen. Vilket är bra.
    Förr valde juryn ut konstverk helt enkelt genom att peka ut vad han/hon gillar för att sedan åka hem. De resulterade ofta i att det blev spretiga och ”fula” hängningar med för många konstverk.

    Salonger ska vara folkliga, men det som blir tjusningen är att det kan vara både amatörer och professionella som hänger tillsammans på ett snyggt och genomtänkt sätt. – det blir något fint och betydelsefullt att bli utvald :)
    För mig som är yrkesverksam konstnär är salongen en rolig tillställning. Stora utställningar kräver så mycket mer än bara en handfull konstverk. Men salongen möjligör att testa nya idéer och att visa och kanske sälja verk från en mindre kollektion.

    Om jag kommer med i salongen? – Den som lever får se:)

  3. Jag håller tummarna för dig! Jag vill åka på vernissage! :-) Liljevalchs vore fantastiskt lämpligt, då det är promenadavstånd och jag räknar med att bli bjuden på bubbel.

    Ibland går jag på ”vernissagelördag” här i stan, och promenerar mellan de olika utställningarna. Jag kollar i tidningen vilka som har vernissage, gör en lista och struttar iväg. Det spelar egentligen ingen roll vad det är för typ av utställning eller vem konstnären är. För mig är det är ett trevligt sätt att se saker man aldrig annars skulle komma i kontakt med.

Kommentera

