Fräsiga prognoser

julbock-i-lagor-2008-paljet

Bureborns bock väcker frestelser i mig. Julbockarna i Gävle har brunnit så ofta att man kan kalla det en tradition. Om några hundra år kanske alla bränner bockar istället för att bygga julkrubbor. Man bränner ju pepparkakor i ugnen, vi stöper ljus och tänder minibränder en gång i veckan fram till den 24e. En del kanske (inte) bränner hemma för känna en brännande hetta av nubben. Svärmor ger en halsbränna när hon synar julbonaden brändes med strykjärnet… Flera av oss kommer att bränna oss på bastulaven och julklapparna bränner hål i plånboken. Så jo, jag tycker nog att vi gott kan bränna de där bockarna också:)

6 svar

  1. Faktum är att många skulle nog känna det konstigt om bocken i Gävle inte brann. Även negativa händelser skapar traditioner hur konstigt det än verkar.
    Ha en bra dag!

  2. Haha!
    Humor när den är som bäst!

  3. Hm, vänta här nu. En liten pirat har varit framme. Jag kräver ersättning! En fika!! :-D

  4. HA HA HA…GIVET! Säg bara till så fikar jag gärna!

  5. Jag har inget emot att bränna saker, snarare tvärtom, men att skåda Gävlebockarnas sorgliga svartbrända skelett för tankarna till häxprocesser och bål…Jag tycker bockarna skall få leva till jul!

  6. […] som paljettenq ger en visuell prognos för hur julbocken i Gävle kommer gestalta sig så kan jag bara konstatera att för denna blev det absolut ingen jul. Vilket […]

Kommentera

