Eftersmak

gasp-2008-paljettenq

Lite bakis. Lite trött. Lite sliten. Lite gråten. Men så nöjd! Konserten igår med Frida Hyvönen var väldigt bra trots att den började med en rätt dålig ljudbild. Men det rättades till och efter den fjärde låten var jag förlorad i den värld hon och hennes band målade upp. Trummisen var den coolaste brud i stan igår! Gråten blev jag av att det blev så laddad stämning. Texterna kramar om diafragman och tvingar fram ett tårstänkt leende när man känner igen sig i det hon berättar.

Hon berättade om att hon flydde från en butik då en av hennes låtar spelades på radion och hennes kompanjon sa till butiksinnehavaren att; ”Jag står inte heller ut med den där deppiga musiken.” Men jag kan nog tycka att det är rätt skönt att genom musiken tåras av en ledsam historia för att orka med det som är ledsamt i min verklighet.

Frida har helt klart flirtat med både Sound of Music (musikal), Dirty dancing (film) och i vissa humoristiska låtar kan jag nästan se hur Nina Simone dyker upp vid hennes sida. Jag skulle inte förvåna mig om hon vid större spelningar arrangerar låtarna med visuella inslag *hopppas*.. för det finns potential till ett vidgat grepp i det hon gör.

There are no comments on this post.

Kommentera

