Fina gränser

rita-2008-paljettenq

Vad är egentligen skillnaden mellan att rita och teckna?

När man är barn så ritar man fina bilder eller så kan man inte-ens-rita-en-streckgubbe som vuxen. Men när man tecknar, då kan man sin sak? Rita eller teckna det är frågan…

6 svar

  1. Jag vet inte vad jag ska svara på det! Förr hette ju skolämnet teckning men numera heter det bild. Den skillnaden förstår jag men…

  2. Jag tycker att rita är ett fint och bra ord som vi illustratörer mycket väl kan använda. Att rita låter så trevligt hantverksmässigt! Låt oss rita!

  3. Ritare är dock något helt annat än en tecknare – och en ritning inte detsamma som en teckning…

  4. Ja, de är en intressant fråga!

    I min värld säger man till barn: Gå rita en teckning!!

    Det borde ju tala för att det i någon mån är samma sak.

    Men vad händer när man säger: Gå teckna en ritning!

    Ja, nu rörde jag väl till det ännu lite till.

  5. Väldigt intressanta reflektioner ni har gjort! Teckning/ritning = samma men olika :)

    Att göra en ritning är en mer precis och (teknisk) schematisering av något, den inte vara ”luddig” medan en teckning kanske är mer fri och konstnärlig?
    Om man ser på två personer, barnet och konstnären när de ritar och tecknar av samma objekt, låt säga en ko. Då kanske man får en inre bild av hur de båda angiper uppgiften och ur slutresultatet kan bli. Man har olika förväntningar på hantverk och skicklighet. Men hjärtligheten kan vara lika innerlig.

    Det kanske är ett mer språkligt problematisering än visuellt? Vi vet vad vi kallar bilden när vi ser den. Även intentionen då vi greppar pennan avgör vad det är vi gör.

    Jag har delat upp mina bilder här på bloggen. Vissa har jag ramat in och säljer dem som teckningar medan andra får bli kvar i lådan som en ren och skär illustration, de kan inte hänga på väggen. De tas ur sin kontext och klarar sig inte ensamma från texten. Då och då ser jag illustrationer som verkligen är så bra att de klarar sig bra i vilket sammanhang som helst. Bilden shanghajar dessutom mig att läsa texten, det är precis det en illustration ska göra! Komplettera texten och förtydliga budskapet på ett nyanserat sätt… alternativt förtydliga och konkretisera.

    Om man ser på kontentan E kom fram till att det sällan ges uppmaningar till barn att; teckna en ritning. Det kanske kan vara så att en illustration (med fördel) kan gränsa över till att bli konst, men om konst gränsar till att bli illustrativ så tappar den udd och skriver oss på näsan på ofördelaktigt sätt?

  6. Jag gör som barnen ritar …
    Kram

Kommentera

