Julstämning

hopper-2008-paljettenq

Nu är det jul igen…

Inspirationsorden ni gav mig är: Passager, avstånd, tillsammans, sömn, frapperande, älska, lila, mellanrum, understundom, föhneffekt, tillbedjan, balanser och öde.

Uppgiften var att klippa ett collage av alla de bilder som finns i en bok med Edvard Hoppers måleri. Han målar ofta människor i ödsliga miljöer. Stämningen kan vara vibrerande tomma… och på något sätt ett mellanrum mellan olika händelser. Den universella ensamheten och människan i ”rummet” där hon befinner sig i sitt eget universum.. vi blickar på dem utan att kunna påverka, utan att kunna störa dem ur sina tankar.

De ord ni gav mig inspirerade mig till att samla dessa personer ur bilderna till en klunga människor utan att för den del kunna få dem att närma ig varandra, de är fjärran i sig själva. Någon enstaka av dem blickar mot oss utan att ta initiativ till att ta kontakt. Den distanserade blicken.

Tidigare inlägg På söndag är det klippt

4 svar

  1. och riktigt god jul på dig också!

  2. Men det där fick du ju till riktigt bra! En sak som slog mig bara var att om du valt ett annat ord än ångest så skulle bilden förmedla något annat! Det krävs inte så mycket för att förändra…

    Kram!

  3. Verkligen inte… pennans makt är stor.

  4. Hihi!
    Min jul på pricken! Eftersom jag läser in en överdos av social samvaro.

Kommentera

