Lurv i mitt hjärta

tre-valpar-pa-tidningar-200

Just nu kan jag inte fokusera på så mycket annat än VALPAR. Min biologiska klocka klämtar för det lilla lurv vi ska hämta hem på lördag. Det är med lite blandade känslor jag räknar ner dagarna tills det är dags. Det är inte bara en hund vi hämtar hem, vi hämtar hem en helt ny livsstil.

Om jag betraktar mina kollegor som för ett par år sedan fick barn så kunde man se avtryck i deras konst. Barnaåren präglar. Men är det lika självklart och förståeligt om jag skulle börja måla hundvalpar? Får man bli lika fäst vid dessa små krabater som i småbarn, utan att bli patetisk?

Med tanke på att Katten Janson, som jag har varit kattvakt åt vid några tillfällen, gick bort under nyårshelgen, så kan jag inte låta bli att tänka på döden. Och ansvaret.

Om man vid ett husdjurs sista dag känner sorg och saknad så är det inte med samma självklarhet som om det vore en familjemedlem som går bort. Det var ju bara en katt… eller en fågel, eller en hund. Eller? Men känslorna är ju de samma? Ofta är vi dessutom tvungna att ta ansvaret att skjutsa dem till veterinären för avlivning.  Det betyder med andra ord att man tar större ansvar över liv och död från den dagen man tar hem ett husdjur än med våra medmänniskor.

Det går ju inte att jämföra människor och djur, men ett husdjur man förhoppningsvis kommer att dela en och annan munsbit med och dela säng med i flera år… Klart man kommer att läsa in mänskliga beteenden och tro sig förstå det tindrande ögonen som döljer ett komplext väsen av filosofiska tankar. – Ge mig korv, ge mig korv, ge mig korv…

12 svar

  1. Va spännande!

    Det är alltid lika fascinerade med nya individer (barn som valpar), att få följa dem i deras utveckling och se dem formas som individer.

    Vi kan inte ha husdjur inomhus eftersom mannen är pälsallergiker men i helgen var vi och hälsade på kusinen och hennes nya hund. Fast den var valp i somras men är fortfarande väldigt valpig :-)

    Hon, valpen alltså, blev störtförälskad i mig och följde mig hela tiden och ville bli klappad och kela. Jag har aldrig varit med om något liknade. Barn och hundar brukar ha en väldans respekt för mig och det brukar vara mannen, typisk nog, som de dras till. Visserligen fick han sin del av valpens uppmärksamhet men inte som hon ”stalkade” mig. Tillslut klarade jag inte av hennes bedjande blickar så min kusin fick rädda mig genom att ta henne i sitt knä.

    Visserligen är den här valpen väldigt social och tillgiven men min kusin hade aldrig varit med om att hon betett sig på det här viset och jag kan ju förstås inte låta bli att undra var det berodde på.

    Lycka till med ditt ”nya” liv ;-)

  2. Naww…. *ler bara ler*

    I kullen där vi ska välja en finns det sex hanar. En av dem var lite tillbakadragen och ”blyg”, i andra ögon kanske han kan anses vara eftertänksam. Han tyckte inte om att gå ut på det kalla gräset utanför huset… Jag sa till min man att han den där kan vi bara INTE välja. Men ändå är det honom jag har tagit alla foton på och det var han som slickade mig på bröstkorgen och somnade i mitt knä. Han tuggade på min stortå. Han är valpen jag tänker på, hela tiden.
    Vi är tredje på tur att få välja valp… så jag hoppas innerst inne att han blir vår :)

  3. ”Bara ett djur”? Nej, det tycker inte jag. Fascinerande, levande, kännande varelser. Och vi människor är mycket mera djur än vad vi tror. Adoptioner över artgränserna är förresten inte ovanliga, så njut av tiden med lille valpen ;-)

  4. By your command :)

  5. Som hundägare med en hund som fyller tretton till våren så är det i högsta grad en sorts panikkänsla som lurar runt hörnet. Jag kommer att kanske inom ett par år behöva ta farväl av en liten krabat som har betytt så mycket för mig. Det kommer givetvis inte vara samma som att förlora en nära anhörig eller nära vän, men det kommer att vara smärtsamt och jobbigt.
    Det är också en viss skillnad mellan hundar och t.ex. ormar som jag också har. Jag har genom åren haft några dödsfall i terrarierna och en del individer har jag behövt avliva själv. Jag har känt mig nere någon dag eller två men sedan bekymrar det mig inte. Man har inte den relationen med reptiler.
    Du har rätt i att ditt liv kommer att gå in i ett nytt skede. På sätt och vis är det ett förstadium till att bli förälder, eftersom det blir en hel del ansvar och planering med en hund i hushållet. Det kan vara lite trixigt ibland men allt det roliga kommer att överväga. Du har härliga år framför dig!

  6. Är det din hund som jag ser på fotot? Valpis så gulligt och de luktar gott om deras andedräkt. Bästa som finns att få hem en hund… men det där med sorgen är ett svårt kapitel. När man väl har en hund och fäster sig så är det stor sorg när de går vidare. Samma sorg som när min syster dog, saknad och längtan, tårar som plötsligt rinner. Man minns sina djur precis som med de kära tvåbenta som har gått vidare.
    Har en gång hjärtat öppnats för djur så finna alla känslor där som man har för människor.
    Jag vill verkligen önska lycka till med er nya kärlek.
    Kram

  7. :)
    Måste erkänna att jag skulle bli en smula besviken om valpen har den där lite analyserande blicken en orm kan ha.

    På bilden syns tre av kullens 8 valpar.
    Det var 2 tikar
    6 hanar (vi ska ha en en av dem)
    Vi är nummer tre i kö för att få välja, så det kan vara vår valp på bilden :)

  8. Alltså de bara är ju för underbar *vill krama ihjäl*.
    Och jag lovar – du kommer att bli hur fånig som helst. Tindra med ögonen och se kär ut hela dagarna. Även om du kommer att göra ditt bästa för att inte låtsas om det. ;-)

  9. Jag vet jag är en mjukis innerst inne :D

  10. åh pussa-pussa-pussa-pussa-kraaaaaaaaamaaaaaaa!!!!!

  11. Men åh! Vilka små sötnosar! Ja, ni har en mycket härlig men ack så intensiv tid framför er! Jag minns i somras när jag fick sova på soffan en hel månad och ha Miss E i buren…

    Men en hund tillför också mycket så vi har inte ångrat en sekund att vi har två svansviftande kompisar!

    Lycka till när det blir dags!

  12. Tack vi ser fram emot en tid av tidiga mornar och nödutryckningar :)

Kommentera

