Förundran

friskis-och-svettis-skohave

När nu det nya året har med råge tagit fatt i oss och man beskådar skohavet på Friskis och svettis inser jag att det är många nyårslöften som just nu ska förverkligas. I entrén möts man av ett veritabelt kaos av skor! Med tanke på att min blogg från början skulle inrikta sig på saker jag tappar och hittar så kan jag i mitt stilla sinne undra hur någon av dessa skor hittar hem.

18 svar

  1. Oh friskis och svettis är ju så roligt! Men jag håller med om att det är ett jäkla projekt att hitta sina skor efter ett pass.

  2. Det var inte illa! Så mycket skor har jag aldrig sett på vårt Friskis. Fast jag har inte vågat mig dit än i år. :-)

  3. Så pass många som har dåligt samvete efter julens utsvävningar! Jaja!Kommer inga skor bort är det nog något av ett under…

  4. Man kan då och då se lappar där folk efterlyser skor och där de själva har råkat ta fel skor, så det är inte lätt det där :)
    Jag är försiktig.. eller snål så jag vågar inte låta mina skor stå där i hyllan utan låser in dem i klädskåpet.

    Calvin: hejsan och välkommen! Jo det är roligt att träna, friskis har just gett ut ett nummer av sin tidning, ser fram emot att läsa den i kväll :)

  5. Där ser man på – hundpromenaderna till trots kastar sig Paljetten in i skokaoset!
    Du får la´ dra till Ultuna – där frodas uppenbarligen inte fullt lika mycket nyårslöften.

  6. Jo, jag får ta mig dit någon kväll:)
    Vad sägs om ett gemensamt skivstångspass? *utmanar*

  7. Smiskis och fläskis.

    Jag har sökt så länge efter en anledning att skriva dom orden. Tack!

    Förresten blev min fru av med ett par byxor på just Smiskis. Weird!

  8. *S*
    När jag packade upp min träningsväska en gång hade mina byxor ynglat av sig som en amöbadelning… så det blev ett par plusbyxor på smäckis….*S*
    Jag skulle dock bli mycket förvånad om jag fick smisk nästa gång jag hukar mig med skivstången… *garvar*

  9. Det har fascinerat mig i några år det där med skor. Det är liksom som att om man lämnar sin skrotiga hoj olåst på stan, så är den snodd eller slängd i ån i rödaste rappet. Men skor är liksom tabu. Förväxlingar, jovisst, men otroligt fascinerande att det inte stjäls mer än det gör. Tänk vilken smash-and-grab-kupp man skulle kunna göra på smiskis!

    Å andra sidan kommer jag ihåg att jag när jag jobbade på krogen, så var jag lika fascinerad varje kväll över att det blev överblivna vinterjackor i garderoben.

    Världen är fascinerande

  10. Jo, jag har också jobbat med en viss typ av krog/clubverksamhet… där kunde jag också notera att folk kunde gå hem i smällkalla vintern utan jackor.
    Skor kanske ändå är så privata att de inte snos så lätt… vem vill ha någon annans fotsvett? *S* … Jag tänkte skriva istället för fotsvett; tåpira. Är det någon som känner till det uttrycket? Tåpira?

  11. I min barndom användes ordet ”tåbira”. Tyckte i alla fall jag som det lät som. Väldigt lika?

  12. tåbira, absolut!
    i skåne i allafall.

    obs tänk på att diftongera ordentligt också då…
    typ taubeiraa eller nåt.

  13. HA ha ha… det är JAG som minns fel! Det heter som ni säger Tåbira… *skrattar rött* Tack, det är allti roligt att lära sig nya saker ;) Men det kanske är som i norr när alla D blir bokstaven T… tex Dundret =Tuntret… så det blir sött med Tunterklumpen :)
    Lika så blir alla B snygga P:n… Hemöver heter det att man tankar bilen med Pensin…*L*

  14. Linda: Tack jag kan ju inte skånska, så jag tackar för den pedagogiska diftongen ;)

  15. En bra blogg ska ha kredd, så jag har rekommenderat dig på http://ekotank.blogspot.com/2009/01/utvalt.html

  16. alltså, gissa hur rörd jag blev nu!
    Jag som har svårt att slita mig från den nya valpen som vi fick hem för en vecka sedan. Men jag lovar jag kommer inte att förlora mig ur bloggsfären.. jag behöver bara gosa mig less på det lilla lurvet:)

  17. Ha! Less! Det kommer bara behövas en bedjande blick så är du såld igen. ;-)

  18. Eller hur, det är hopplöst! Inte ens när han gör ett Tarzanhopp upp på vardagsrumsbordet och välter allt kan jag bli less… han har förmågan att charma mig:)

Kommentera

