S.O.S

Hur många av er har huskurer ni använder då era kroppar invaderas av förkylning, hosta och feber? Ge mig alla goda råd, ge mig era dumma råd , ge mig vad som helst!  *nyser* Dessa råd har jag redan fått:

  • Citronsaft i te
  • Honung i varmt vatten
  • Febernedsättande medicin
  • Pressad vitlök på mackan
  • Ångband för bihålorna
  • Svalt sovrum, varmt täcke
  • C-vitaminbrus

Min mamma gav mig denna specialkur när jag var sjuk:

  • Hallonsaft
  • Ett träpussel med max 200 bitar
  • Vindruvor
  • Dillchips

Hon gav mig dem i precis den där ordningen för när hon märkte att jag var så sjuk att jag inte ville ha dillchips, då var jag så allvarligt sjuk att jag skulle föras in till sjukhus. Jag tror jag ligger i sjuknivån av att kunna lägga ett pussel och smaska vindruvor utan problem. Jag skulle gott kunna tänka mig att ersätta middagen med lite chips och dricka mig full på saft… så ännu är det ingen fara på taket. Men mina ögon är röda som rubiner, min hy är vit som arsenik, mina blodådror i pannan är som smaragder… tänderna som opaser. Ringarna under ögonen är mörka som diabas. Snoret ser ut som sommarhavet utanför Gotland. Behöver jag teckna denna miljökatastrof  jag är?

18 svar

  1. Jag c-vitaminchockar kroppen med kiwis, blåbärssoppa, hett citronvatten och mängder med citrusfrukter i kombination med vila, vila, vila. Det skrämmer de värsta baciller iväg! :-) Krya på dig!!

  2. röd solhat (echinaea eller hur det nu stavas) finns på hälsokosten och jag tyckte sugtabletterna var bra – fast dyra!!!

  3. Jag kör med näsdroppar och febernedsättande om jag har feber. Te dricker jag alltid så det blir ingen större skillnad! Egentligen tror jag inte att man kan hejda förkylningen utan den ska ha sin gång.

    Krya på dig!

  4. Vila och dricka te låter mums… att suga på halstabletter gör jag också gärna men jag kan inte äta dem med aspartam så jag undviker helst halstabletter. Det känns inte så sunt att få hål i tänderna
    Att bita och hålla min från djupet av ett hörn i soffan blir nog inga problem… *snörvel*

  5. För oss som inte varit på Gotland Hur ser sommarhavet ut där?

  6. Gröngult, slemmigt i böljande vågor och kluckar ur djupet.
    *målar upp en präktig algblomning*

  7. Tack det räcker har förstått innebörden. Får överväga om jag någon gång i mitt liv verkligen skall åka till Gotland.
    Kanske räcker med att du lägger upp ett foto här.

  8. *skrattar*…Gotland är fantastiskt vackert, du bör åka dit och få en egen uppfattning.. så att jag inte besudlar din tanke om ön med snor och slem.

  9. Njae alltså, förutom vitlöks- och c-vitaminchock, så var det en god Irländare som en gång övertygade mig om att ibland är det enda som hjälper en rejäl whiskytoddy:

    Tag en rejäl kopp. Lägg i en rejäl klatt med honung. Slå på ganska mycket kokande vatten. Toppa med så mycket whisky du vågar. Kanske en citronklyfta för att inte tappa c-vitamin-linjen.

    Den medicinska mekanismen är oklar, men man brukar bli betydligt bättre till mods, luftrören rensar ur sig och man somnar som ett barn. Nästa morgon är allt mycket bättre.

  10. Inte har jag någon dunderkur, man får bara dricka varmt och sova så mycket det går, lite Panodil och sen en dag har det vänt.
    Men en fånig sak håller jag på med vilket jag lärde mig som ung, Vicks mentolkräm brukar jag smörja in hela bröstet med och under näsan. Det gör jag när jag ska sova för det går inte att läsa på grund av ångorna, ögonen tåras, men man kan andas igen och det är skönt.
    Synd är det om dig och jag hoppas att du snart blir frisk. Hur går det med vovven och alla kissturer när du är risig? Har du fått hjälp?
    Kram

  11. Man tackar för läsningen av min enkla blogg. Känns bra med trogna läsare! Jag läser din också med stort nöje ska du veta!
    Kram

  12. Johan C: Jag ska åka förbi Gottsunda och handla mig en god whisky idag:) Måste ju dessutom handla både citroner, ingefära och honung… och snytpapper av det där mjuka slaget, vill inte snyta mig på raspigt toapapper.

    Livsglimten: Jo jag har hjälp med krussidullerna.. husse går ut med Rosvo när jag inte gör det:) Jag har inte däckat helt utan försöker hasa mig fram på jobbet ännu.
    Det där med Vicks creme på bröstet är jag väldigt skeptisk till… får för mig att det ska svida och bli kladdigt?

    Sjömilla: Tackar och bockar. Jag tycker din blogg är kanonbra! Kärnfull och riktig injektion av fantasi.

    Jag fick en huskur via facebook igår:
    En dekok på ingefära och honung… det ska jag testa i kväll för det låter så där äckelgott.

  13. Det finnas ju hopp om livet så länge du har humorn i behåll :-)

    Jag tror på det där om att bli förkyld är ett tecken på att kroppen säger ifrån att den behöver vila. Så vila och skämma bort sig är min kur.

    Fast det där med ingefära och honung låter inte så dumt …

  14. Nää, jag tänkte det också. Jag gillar huskurer som smakar smaskens;)Jag tänkte att jag ska ta det lite lugnt idag och inte stressa i onödan… om den (stressen) kommer far jag hem från jobbet *bums*
    Jag har trots allt roliga experiment med lite kinesisk bläck och stora träskivor på gång idag! Så jag vill inte stanna i sängen i onödan, ännu :D

  15. Jag fick ett tips om hur man blir frisk av en Estnisk kompis, hon skriver så här på facebook:
    ……….
    ”Du kan göra sarvangasana och sen minasana (eller vipareethakaran asana och pati minasana)-yogaövningar nagra ggr om dan och älä unohta että sairaus ei oikeastan koskaan ole sairaus vaan muutos ja sinulla se muutos voi merkittä anahata-chakran(tai/ja vishuddhi chakran) muutoksia, mitä ehkä sun uusi rakas perhenjäsen on sinulle mahdolliseksi tehnyt??..???Itse tiedät parhemmin .”
    …………

    En av de mer ”finska” meningarna säger bland annat: Glöm inte att en sjukdom egentligen inte är en sjukdom utan en rörelse..//… Och kanske din nya kära familjemedlem har rört till det??…//

    (Den sista meningen betyder=) Du vet bäst själv. *skrattar hjärtligt*

    Hon är en av de smartaste människorna i världen.. men jag skulle inte känna igen ett chakra ens om man pekade ut den åt mig ;)

  16. Din stackare! Här är man borta från bloggosfären och så går du och blir sjuk. Precis som jag.
    Jag har testat allt. Inget funkar. Nu tar ni helt enkelt och skärper oss och blir krya!
    Chackran förexten, är det inte då man ska lägga en rubin i naveln?

  17. öh…. ska man? jag har ju rubinröda ögon… det funkar inte så bra…

  18. *gapskrattar*

Kommentera

