Vad är det för film?

Jag har plötsligen drabbats av en febertopp och tog mig en tupplur. Jag drömde om hundar med diarré och om att jag mådde väldigt illa av det.

Men jag drömde också om att jag vandrade i snötäkt landskap med en stackars häst som dog. Jag var själv nära på att dö av kyla så jag snittade upp den döda hästens buk och kröp in där. Det jag i mitt elände tänkte fram mot var att måtte jag klara mig till julafton, med en massa god mat.  Jag känner igen det från en scen från någon film jag har sett. Men det kan vara en bok…. Känner ni igen det?

11 svar

  1. Men herregud, jag känner igen det så väl! Med hästens buk alltså. Dr Zhivago?!

  2. Säkert många filmer. Dels har jag för mig att det hände i en serie som hette Nybyggarland, och dels kröp ju Luke Skywalker in i buken på en … nja, inte häst kanske.

  3. och i ett avsnitt av Family guy kryper Stewie och Brian in en kamel för att få lite värme.

  4. Fullmåne=galna drömmar. Eller är det febern?
    Känner igen det där med hästen. Låter som en skröna från ett krig. Typiskt karoliner, typ.

  5. Absolut inte Dr Zjivago för den filmen kan jag på mina fem fingrar!

    Däremot så förekommer det en scen i ”Nybyggarna” där Karl-Oskar råkar ut för en snöstorm tillsammans med sin son. För att rädda sonen slaktar han tjuren och lägger sonen som somnar gott i tjurens buk. På så sätt klarar de sig.

    Krya på dig!

  6. Robroy!!!!!!!!

  7. Fast det var en buffel

  8. Vilka ruggiga drömmar tur att du inte har febertoppar allt för ofta, jag skulle nästan inte våga somna om.
    Kram och krya på dig

  9. … den gamla trasan.
    Verkar ju vara en klassisk scen i flera berättelser.
    Jag har sovit sedan igår och har lyckligtvis inte drömt mer om döda hästar och inävlor. Utan mer om resande och krånglande biljettkontroller och omöjliga terminaler där jag aldrig tycks komma fram i tid. Det är en mer typisk vara-sjuk-dröm. Brukar ni drömma något speciellt när ni är sjuka?

  10. I en liten mer modifierad variant så kan man klä sig i päls, samma princip på något sätt men man slipper lukten och så är det rensat också lite som det här https://paljettenq.wordpress.com/2009/02/06/norm/
    Och du mår nu? :-)

    Feberdömmar, gummisnoddar/band/etc som sitter fast i ryggen så jag inte kan gå och sedan den jävla brännbollsplanen när jag aldrig träffar bollen. Fast det gjorde jag inte i skolan heller förstås så det är inget nytt.
    Sedan brukar en fåtölj dyka upp i bland.
    Hm nästan så man får lust att ha feber igen så man kan skriva ned det.

  11. Hej Urban…*skrattar med en rossling*
    Jag mådde ju prima när jag gjorde teckningen ”Norm”.. men men.
    Nu när jag har sovit i snart 2 dygn så undrar jag ju hur lång tid det tar innan jag får liggsår. :)

    Nog kan drömmar vara jobbiga och frustrerande.. men nog tycker jag det är bäst att hålla sig frisk. Men det låter onekligen intressant med fåtöljen…:)

Kommentera

