Drive-by shooting

Bloggvreden sprider sig oregelbundet och blomstrar upp på de mest konstiga ställen. Det behöver inte handla om politik eller livsavgörande åsikter som bombarderas med kommentarer som kan få tapterna på väggen att krulla sig.

I DN har Magdalena Ribbing blivit …*söker orden*… motargumenterad på ett särdelens grovt sätt att jag undrar om det står i proportion till frågans karraktär. Det som fått några läsare att bli upprörd är hennes svar på om det är viktigt att ha gaffeln i vänster hand  för att det ska kunna kallas gott bordsskick. Det blir ju en liten paradox då hennes kolumn handlar om vett och etikett och folk rasar mot henne med okvädesord. Lite som att de skjuter först och värderar sedan om det var värt mödan… långt senare. – Orka bry sig.

Ibland kan man trilla in på bloggar/artiklar där reaktionerna är starka och ofta utan någon större orsak. WORDRAGE!! Lite som motsvarigheten till Roadrage, ilska i trafiken. Är de fartblinda nätsurfare som har tunnelseende och överreagerar på en persons åsikt om i vilken hand man ska ha en gaffel? Har de tappat omdömesförmågan att välja sina strider? Eller är det så att de bara har svårt att ta till sig världsliga problem och hugger på meningslösheter?

I morse sa jag:

– Fan vad läbbigt när man har hål i sockan, tån sticker ut!

Till svar fick jag:

– Fan vad läbbigt med tortyr och kringsutbrott.

5 svar

  1. Du har så rätt. Jag förstår inte folks vrede för småsaker. Det finns verkligen saker i världen att bli upprörd över, men kanske ligger de spörsmålen över dessa arga människors intellekt.

  2. … kan det vara så att datorskärmens brus förblindar intellektet, att de tar sig rätten att skriva vad som helst då de inte ser offret/måltavlan i ögonen?

  3. PaljettenQ: Jag tror det är som du själv skriver i din kommentar. Mycket av det som skrives hade aldrig blivit sagt öga mot öga…

  4. Jag gillar inte alls bloggar där känslorna tar över och elakheter rinner ut och över allt den kommer i kontakt med.
    Jag skippar alltid den där typen av bloggar som alltid grälar, hatar och har sig. Jag fick nog av det på Aftonbladets blogg.
    Idioter finns IRL och självklart även i bloggvärlden, jag är överlycklig som har klarat mig för jag tror att man blir sårad och mår dåligt av att bli påhoppad så där elakt utan mening. Sen kan man ju ha olika åsikter och tycka hit och dit men det skulle mycket till innan jag skämde ut mig på det viset som vissa har som vardagsmat.
    Kram och skön helg önskar jag dig

  5. En del människor verkar ha så mycket ilska inom sig.

Kommentera

