Pissar knappast i kors

tanka-fritt-2009-paljettenq

Jessica Kempe har i I DN skrivit en bra artikel om ”graffitikonstnären” NUG och om kulturministern Lena Adelsohn Linjeroth. Det finns en möjlighet att NUG´s graffiti, ”Territorial Pissing”  inte ens är på riktigt… Konsten verkar inom KULTUROMRÅDET och där leker konstnären ofta med fiktionen av en hyperrealism och vill provocera och övertyga oss om en tänkbar verklighet.

Själv såg jag på konstmässan Market en bearbetad film och en dansande drömsekvens. Datorgenererad? undrade jag då. Nu vet jag säkert. Det är en delvis klippt, överlappad och manipulerad film med visst platsspecifikt underlag. Även drömmar baserar sig på verkligheten. I synnerhet den otillåtna. Om NUG:s film innehåller olagliga inslag är det en fråga för polisens utredning. /Jessica Kempe

Inom film ser vi ofta trickfilm och manipulerade bilder som ska få oss tro på både tomtar och gorillor stora som Svenssonvillor. Men jag vill stryka under att det finns en möjlighet att han har trickfilmat, men jag är inte kompetent att avgöra om det är det. Men det skulle roa mig hjärtligt om det är så, därför hoppas jag innerligt att denna rättsprocess nu leder till något konkret och att kulturministerns roll i regeringen ifrågasätts.

Så som jag ser det är  det  två skilda världar som pissar på varandra. Båda vill hävda sina teritorium. Den ena har konsten och den andra har sin myndighetsutövning som vapen. Kritiken mot Konstfack är lika rättvis som om Polishögskolan skulle få minskade anslag om en av eleverna visar sig vara ett rötägg, eller om hela läkarhögskolan läggs ned för att ett par elev tar sig friheter med andras kroppar. Att det finns utbredd fusk vid de flesta universitet höjer inga röster om att fuskare tär på våra gemensamma skattepengar. Kan det vara så att konst ser bättre ut i de kritiska mediestrålkastarna. De kopierade avhandlingarna från nätet ser inte lika bra ut i TV.

Jag tycker att både Odell (psykos-fejkaren) och NUG har gjort kulturen en tjänst. De har lyckas genom sina arbeten skapa en kulturdebatt av sällan skådat slag.  De må kanske ha gjort något brottsligt med det är bara toppen av ett isberg då man ser på frågorna som väcks i ett större perspektiv. Dessutom får man ta i beaktande att NUG gjorde sitt verk för  flera månader sedan och att fallet har grävts fram av media för att slänga på mer ved på den eld som brann efter Odell-affären. Det kan hända att de lyckas hitta fler provocerande projekt om de orkar leta. Folk är nu så lättretliga över konstfack att de snart blir irriterad på någon stackars målarkludd som inte kan hålla sig inom strecken…

Kulturen kommer med stor sannolikhet att ta större plats i nästa val än vad det brukar göra annars.

13 svar

  1. Vore onekligen intressant om det var någon form av fejk. Då skulle vi kritiker få stå där med skammens rodnad på våra kinder och försöka släta över det vi tidigare har skrivit med några vaga ursäkter att det faktiskt såg äkta ut.

    Det som vore spännande skulle vara om bloggosfärens reaktion på något sätt ingick i konstverket. Då skulle en stor del av oss inte vara bättre än de som i amerikanska södern på 50-talet plockade fram repet.

  2. Oavsett om det genererat en debatt så är fejket på psykakuten bara för ledsamt. Om man som jag vet hur förbannat svårt det är att med ångesten i kroppen och gråten i halsen att försöka skriva in sig på Psyk, för att få höra personalens lirkande med en för att man ska nöja sig med några lugnande tabletter och ”prata med din vårdcentral imorgon”, eftersom dom inte har plats för en, så är det fruktansvärt provocerande att en skojare lyckats ta sig in och uppta resurser från en del av sjukvården som hasar sig fram på knäna.
    Hon får gärna kalla det för konst, men jag tycker denna människa bara är värd förakt.

    J.

  3. Jo, jag tycker också att de konsekvenser Odells handling är ledsam… jag är mycket medveten om att psykvården har knappa resurser och att det är svårt att få relevant vård – när man behöver det.
    Det är inte mer än rätt att hon får betala skadestånd. Men det hjälper ju inte de andra som behövde vård den kvällen… Men jag tycker det är korkat att kräva konstfack på ersättning. Det är Hon som individ som har gjort fel, inte institutionen. Det vore att omyndigförklara Odell (eleverna på skolan) det är ju trots allt vuxna människor som går på skolan.

    Men som sagt, hennes fejkade psykos är inte själva konstverket. Så vi får väll nu i vår se vad det blir av det hela…
    Just denna typ av ”aktion” är svår att acceptera, hur väl villigt menat det än är. Det finns massor av konstprojekt jag tycker är cyniska och rent av idiotiska. Men jag vill ändå se vad det är Odell har att säga med sitt kommande konstprojekt. Hon är ju inte ensam om att tänja på gränser och trampar i det etiska klaveret. Det finns de som har gjort värre saker och det kommer säkert att komma fler dumma konstprojekt… Det går inte alltid att spela med säkra kort. Men konsten står aldrig över lagen. Är det brottsligt så är det, även om det ska vara ”konst”.

    Som du Urban säger, det är i bloggsfären man kan på pränt ser hur folk tänker och känner inför dessa konstprojekt… :) Jag kan mångt och mycket tycka att det är rätt tydligt att många kritiserar projekten på ett rätt ytligt sätt. Som att de är en skattemässigt dränerande projekt som skulle stjälpa ekonomin bara för att två elever under ett års tid gör något som kan vara kriminellt… Debatten handlar sällan om ideologi och etik, hur konsten påverkar vårt samhälle. Eller om det i själva verket speglar den tid vi lever i.
    Visst ska man reagera och kräva ansvar men även lyssna och analysera situationen. Vad är det som driver dessa att handla som de gör? Vad är det som händer och varför… När man har konstaterat att något fel har hänt så måste vi kunna se framåt och lära oss något av det som har hänt. Handlingen prövas rättsligt, men ska vi nöja oss med det?
    Är den explosiva ilskan verkligen en grogrund för utveckling?

    Konstfack behöver verkligen inte minskade anslag, tvärtom! De tycks snarare behöva en lektor som håller i de etiska och filosofiska bitarna på utbildningen…. *eget tyckande*.. inte bara för att undvika ”farliga” projekt men också för att kunna driva sina projekt på ett ansvarsfullt och genomtänkt sätt.

  4. En utbildningsplats på Konstfack lär kosta samhället mer än en plats på läkarutbildningen och lika mycket som sju platser inom humaniora på universitetet, så konstfack behöver MER pengar?! Mer etik, moral, och tankeskärpa, men mer pengar?!

    Om det stämmer att Konstfack godkänt en uppsats (av NUG) som mest består av ”bla bla” upprepat, så har man skjutigt sig rejält i foten som akademisk inrättning betraktat (en en mellanstadieelev gjorde nåt iden vägen skulle denne få skriva om uppsatsen).

    Dessutom är båda upptågen av Konstfack sanktionerade examensarbeten, så fri från ansvar kan skolan inte sägas vara.

  5. Jo, det har du rätt i. Det ska har de fått kritik för och vi kan ju anta att det kommer att följas upp. *hoppas*.
    Tänk er att det finns fem konsthögskolor i Sverige där varje år examineras studenter… undrar just hur många av dem som underkänns och måste göra om sitt arbete för att få sin examen?
    När jag var student på en konsthögskola var vi 12 i årskullen, men vi var bara två som tog magisterexamen, de andra avstod och tog ”bara” vanlig högskoleexamen. Men det var också fortfarande ett väldigt outvecklat system kring det hela, det var ingen, inte ens fakultetet som visste hur ett examensarbete skulle gå till. Så både eleven och handläggaren fick under examnsåret forma en individuell arbetsplan.
    Jag hade önskat tydligare ramar för att göra mitt examensarbete. Nu har det gått mer än ett decenium och fortfarande verkar de famla i mörkret… det är en besvikelse för mig.

    Helt praktiskt är det skitsamma vad som står i min Cv ingen bedömmer min konst genom att se om jag har examen eller inte. Det är ju trots allt det konkreta arbetet som räknas, så att säga.
    Men jag, peronligen, hade inte varit lika kompetent som konstnär utan min utbildning. Jag kan ibland känna att jag vill fördjupa mig i ämnen jag jobbar med och skulle gärna forska på univeristet kring dessa. Men doktorsprogrammet är fortfarande relativt ny, så jag avvaktar ett tag och ser hur det går. Det är inget man går in i vind för våg. Inte jag ialla fall.

    Men det som är viktigt med MÖJLIGHETEN att ta magister examen är att konstnären ska ha samma möjlighet att doktorera och klättra på den akademiska stegen som alla andra inom univesitetet. En konstprofessor har inte samma typ av karriär som andra professurer… ännu. Det är omöjligt idag, för det är ett helt annat system som råder på konstakademin.
    Då kommer vi till en ännu viktigare fråga.
    Ska universitet utbilda konstnärer, läkare, pedagoger?
    Ska universitet överhuvudtaget ha yrkesinriktade program?
    Universitet kanske ska bara utbilda de som vill fördjupa sig utöver sin grundutbildning. Tex forskare.

  6. Jaha, nu måste jag tycka något igen. Denna gång om NUG. Jag tycker inte det finns någon koppling mellan det han gjorde och det Odell gjorde. Möjligen i så fall mediaexponeringen. Jag vet inte om det är sant men har hört via andra att idén till NUG:s ”tilltag” var ganska klar. Det handlade om att kommentera design- och modeindustrin genom att visa den faktiska bakgrunden till en del dyra designprylar. Han ska ha sett sina egna eller liknande tags på designade bebiskläder på Åhléns och började då rota i ursprunget till vissa ”dyr-kultur” yttringar. Som exempel tog han sig själv och demade hur det faktiskt gått till när han och andra gjort ursprungsdesignerna som nu säljs dyrt under olika varumärken. Om det är så, så tycker jag att enda misstaget är att han faktiskt inte arrangerade det hela så att ingen utomstående kom till skada. Han kunde t.ex. ha hyrt vagnen och via stipendium ha betalat statister och rengöring/reparation och på så sätt ha haft ryggen fri och ett klockrent verk/uttalande.

    Vad gäller Odell är det en helt annan sak. Återigen ryktesvägen hörde jag att poliserna som fraktade henne till psykakuten hade två larm på vägen som de inte kunde åka på pga Odell. Det ena en svår kvinnomisshandel som kunde ha stoppats om de fått åka på den istället, eftersom de var närmast. Vet inte om detta är sant men eg. behöver det inte ens vara det…

  7. Bra att du poängterar att dessa två konstnärer jobbar helt olika och att de knappast kan jämföras. Fallen bedöms separat.
    Jag blir bara trött på ”tänk om hon inte skulle ha fejkat så skulle polisen och psykvården hunnit rädda halva världen”…. Fan de gör utryckningar hela tiden.
    Om män slutar slå kvinnor skulle livet vara enklare, om folk får vettig psykvård på engång skulle köerna vara kortare.
    Odells tilltag var onödigt ur ett samhälleligt perspektiv, men är det vettigt att gräma sig hur mycket som helst? Hur många nyttjar inte våra gemensamma resurser utan att egentligen behöva det? Hur många belastar sjukvården för att de har ångest och skulle behöva en kram istället för ett EKGtest?
    Idividuellt drabbades säkert både patienter och brottsoffer för hennes privata undersökning. Det är fördjävligt* konstaterar*.
    Men jag vet inte… ska vi bränna henne på bål?

    Det man kan kräva är att hon ska ta konsekvenserna av sitt handlande och det kan ju vara passande att hon på något lämpligt sätt ber om ursäkt, för detta har upprört många drabbade och många tyckatillare.

  8. Jag tycker inte vi ska bränna Anna Odell på bål. Vad jag ville säga var bara att det vore bra om man kunde skilja hennes ”fall” från NUG:s. Precis som det vore bra att särskilja dem från Kjartan Slettemark (må han vila i frid) eller Lars Wilks. Sedan är det ju inte något argument att påpeka att andra gör likadant eller värre…
    Men visst, en ursäkt vore bra. Ännu bättre vore en förklaring (som ska komma i Maj). Kanske presenterar hon en tankegång som bara omkullkastar all kritik. Jag har varit med om det förut.

  9. *kan bara hålla med dig* …visst vore det upplyftande om det blir så :)

  10. Vid närmare eftertanke så tar jag tillbaka det sista. Jag har varit med om att få tankegångar presenterade som helt ändrat min egen uppfattning om ett konstverk, ta tex Ulf Lindes böcker om Marcel Duchamp. De ritade om landskapet för mig en gång som färsk konstskoleelev. Men då gällde det ju konstverk som inte inkluderar någon inblandning från utomstående. Så om det där med larmen stämmer, vilket väl också snart kommer fram officiellt, spelar inte tanken om verket någon roll för mig.
    Titta istället på Duchamp, Slettemark, Dan Wolgers eller Ann-Sofie Sidén (för att bara nämna några som jobbar mer idébaserat) det går att åstadkomma verk som säger det man vill ha sagt utan att hamna i effektsökeri. Men det är ju ganska mycket svårare…

  11. Du har all rätt i världen att ändra dig :)

    Jag tycker du har satt fingret på något klokt. Tål att tänkas på.

    Kulturen har något unikt i att kunna skapa fiktiva verkligheter, vi kan presentera idéer utan att skada andra. Man kan leka med tanken; Tänk om jag gjorde så här… Och låta experimenten vara teoretiska och avbilda verkligheten.
    Allt behöver inte vara på riktigt men det behöver kanske vara så likt verkligheten som möjligt för att ge effekt/ upplevelse.
    Jag tror att om man ser på filmkonsten så är det ett mer allmänt accepterat att resigören leker med olika verkligheter.. ibland mycket realistiska och uppskakande sådanna.
    Det är kanske det Odell har misslyckats med… hon trillade av den lina hon har balanserat på.

  12. Vet någon av er hur man några år senare ser på Dan Wolgers ”bänkstöld”?

  13. Jag tror nog han är förlåten:)
    Men om man presenterar idén för en person som inte är speciellt intresserad av konst kommer med stor sannolikhet att fälla kommentaren; Vad var det bra för, är det konst?

    Själv tycker jag att Dan Volgers är en genial konstnär. Min favorit är hans trälåda med en knapp… om man trycker på den öppnar sig locket och stänger av sig själv med en lite purken smäll.
    Han är ett bra exempel på konst som har god förankring i konstteori, koncept, historia och massor av känsla. För konst handlar om känslor också.

Kommentera

