Fokus

morgontrott-2009-paljettenq

De goda idéerna tar tid på sig. Det kan vara lite svårt att komma igång på morgonen. Det sägs ju att människor har olika tidpunkter på dagen när de är som mest kreativa och produktiva. Endel vill ha sina viktiga uppgifter på gjorda i ottan, andra är som mest allerta på kvällskvisten.  Det finns till och med de som kommer igång när alla andra har gått och lagt sig. 

Jag har ingen ordning på det där just nu… det styrs helt och hållet på hur trött jag är och på dagsformen. Jag tror att min dygnsrytm förstördes en hel del av flera års nattarbete. När är du som mest vaken och skärpt? Hur gör du för att diciplinera dig då det är som jobbigast att hålla fokus?

7 svar

  1. Jag är en kvällsmänniska och får alltid ett kreativt påslag vid den tid när andra gärna ligger i soffan eller sängen. I uppväxten var det ett elände främst för min syrra som jag delade rum med. Hon var kvällstrött och jag pigg, redo att börja möblera om eller sortera högar.
    Just nu är jag väl inte mig lik, men jag har ändå den där uppåtgående trenden under kvällstid som jag njuter av.
    Jag har aldrig haft svårt att diciplinera mig, jag är en sån som vill att saker ska vara gjorde helst innan jag har fått uppgiften. Vilket betyder att jag gör det jag ska med fart och fläkt … ”normalt för mig som frisk”.
    Så jag gör inget särskilt för att få saker gjorda jag är sån av mig själv att det ska jobbas på så att jag kan slappna av när det är klart.

  2. Det är lätt att få saker gjorda om det är en tydlig uppgift… men idag har jag haft lite underskott i idébanken. Men jag ska sticka iväg till Stockholm en sväng nu i eftermiddag/kväll… och hoppas på att jag inte är lika hålögd som jag har varit nu på förmiddagen :)

  3. Just nu vet jag inte riktigt när jag är som piggast! Visst kan jag ha svårt att komma upp på mogonem men är jag väl uppe så går det liksom av bara farten. Samtidigt så kan jag komma in i andra andningen. Mej, det beror nog på min dagsform också.

    När det är mycket så brukar jag försöka beta av en sak i taget. Ibland gör jag så att jag bestämmer mig för att jobba en stund och sedan pausa, sedan jobba igen i lagom långa pass. Det brukar fungera. Oftast i varje fall…

  4. Jag ställer faktiskt äggklockan när det är som värst. ”Nu måste jag sitta här och koncentrera mig i tio minuter, får inte vända bort tanken innan klockan ringer.”

  5. Ni verkar ha en sak gemensam, att man tar en sak i taget och håller ögonen på det tills det är klart.
    Men det verkar så strängt med en äggklocka :D Men det är kanske det jag saknar. Måste testa det idag på jobbet… när jag väl kommer dit vill säga…. ska bara…. (frukost, bilservice, läkarbesök, hunden, kläder, duscha… och lite annat jox)

  6. Jag är absolut en ”färdig-i-ottan” person.. Ju tidigare jag är klar med dagens beting när det kommer till kreativa grejjer, typ hemtentaskrivande, desto bättre!!

  7. Jag är definitivt som skarpast på förmiddagen. Dock kan jag om jag är uppe sent på kvällen komma in i en andra andning och plötsligt få massor av energi och inspiration.

Kommentera

