B: 2×2 – Två av två

hornhylla-2009-paljettenqkoksvaggen-2009-paljettenq2

Jag kan tro lite på allt. Jag kan gå med på Feng Shuei, gud och ödet om det är av lagom dos och jag inte studerar det för noga. Om jag djupdyker blir jag yr av syrebrist och måste upp till ytan, till min verklighet. Cao Dai är en sektliknande religion i Vietnam som bygger sin tro på flera religioner, de tar det gottigaste från alla och formar den efter egna behov. Den verkar på ett ytligt plan väldigt ödmjuka. Men även Cao Dai har sina moln på himlen om man studerar den närmare.

Jag är ingen religiös person men jag tilltalas av de bilder som medlar dess budskap. Jag tror det beror på att jag lever i ett postreligiöst, kristet samhälle och att det påverkar mitt sätt att se på bilder och har fostrat mig att vara den jag är. Direkt och indirekt.

4 svar

  1. Just passing by.Btw, your website have great content!

  2. fick googla cao dai direkt. Verkar grymt att tillhöra en religion med Che Guevara och Jeanne d’Arc som helgon. Inte särskilt pacifistiskt iofs…

  3. Jag tror att många nu för tiden har skapat sitt eget troende ovanpå det vi fick i oss under uppväxten av skola och samhälle.
    Man gör det till sitt eget, skapar de tankar som ger den tröst kyrkan och annat har misslyckats med.
    Jag tror det är bra det att alla är saliga på sin tro.

  4. Cao Dai har även Beatles medlemmar och Moder Theresa som helgon, så det tar vad de vill ha :) Jag borde kanske lägga till en länk men jag tror nog att de flesta som vill veta mer googlar själva..

Kommentera

