Nostalgi

industri-2009-paljettenq

Det luktar träflis, kokt  pappersmassa och sulfat. Det är fuktigt. Det låter och bankar. Så här på kvällen är det rätt stilla, inga fordon och inga människor syns till. Men jag vet att de finns där, några få som har just påbörjat sitt nattskift.

Detta är romantik och nostalgi. Det väcker många minnen. Här har jag vuxit upp, det var här jag fick sommarjobba och praoa… det var hit vi åkte för att basta på lördagarna. Här fick jag lära mig flera rätt och fel, det var byns kärna och framtidshopp. Alla ungdomar skulle utbilda sig för att jobba på bruket. Det var på den tiden då flera hundra var anställda där, idag är det datoriserat och rätt självgående.

Det var och är naturligt att ständigt lyssna när man går ut på gården att allt står rätt till. Tystnaden är ett tecken på att något stopp och att det antingen blir en massa stök eller en lång väntan på reparation innan det drar igång igen. När jag var barn var det ”den stora smällen” man drömde mardrömmar om… det är soda pannan som sprängs. De lugnade oss barn med att säga att pannan är förstärkt mot byn och om den exploderar kommer den att brisera mot havet.   

– Ingen fara.

*sjup* (norrländskt javisst)

4 svar

  1. Där fanns säkert en o annan vampyr på det nattskiftet… Jag läser Fuglesangs rymddagbok och har fastnat för något som han kallar för gammal tradition inom Nasa. Det borde betyda att traditionen (att väcka astronauterna med musik) är högst så där en fyrti år eller nåt. När kan man kalla en tradtion för gammal? Om du hade fortsatt med lördagsbaden på bruket än idag så hade du bergis kallat det för gammal tradition. Hela natten har jag försökt komma på vilka saker i mitt egna liv som jag skulle kalla för gammal tradition. Förgäves. Betyder det att mitt liv är fattigt på traditioner? Att mitt liv är fattigt?

  2. Frågan kanske är vad det finns för värde att vårda traditionerna… Vill man fira och upprätthålla traditioner för att det ger mening eller av gamal vana? Undrar om det finns riktlinjer för vad som kan anses som en tradition, kan det vara vad som helst som upprepas?

    Jag hade en ”tradition” att börja varje vecka med ett visst träningspass.. jag trivdes jättebra med det, efter några veckor var det ingjutet i mitt system och varje gång jag inte kunde gå på passet fattades det mig något. Sedan nyår kan jag inte gå på dessa pass av olika anledningar.. men likväl saknar jag dem och klockan 17 varje måndag får jag ett krypande i kroppen :) … så en tradition kan göra ont att ändra på om den är viktig.

    Om man tycker att livet är fattigt, så är det kanske så. Men det är väl aldrig försent att fylla det med något värdefullt. Det är sunt att stanna upp och utvärdera livet… sorgligt blir det först om man vill något men inte förmår sig att göra något åt det.

  3. Glöm min förra kommentar, jag satt i sådana tankar enbart för att jag fick ett konstigt svar på mitt blodprov i torsdags. Jag har hela helgen gått o trott att jag ska dö men så visade det sig idag att jag fått någons annans provsvar på posten. Mitt omprov visade att jag har helt normala värden. Men då betyder det att någon stackare någon annanstans tror att det skett et mirakel. Doktorn tror jag har diskbråck förresten men det är lång kötid på MR-kameran…

  4. Men vadfan… Man blir ju riktigt förbannad när man hör om såna som råkar ut för samma som du. Förstår att du låg sömnlös!
    Men kan det tänkas att du kom fram till något som du verkligen önskar hinna innan det är dags på allvar? Någon självförverklingskurs, resa eller en ny livsfilosofi… *L*

    Jag ska också på röntgen, fick veta att jag har fått en remiss idag! Men jag kommer att få mina x-rays redan om en månad… Min läkare frågade om det var ok för mig att åka till Enköping för att slippa den långa kön i Uppsala. Ja, tack sa jag!
    Jag fick också besked om att jag INTE är allergisk mot hund och katt.. *jippii* (de undersökte flera andra vanliga allergier också men jag har inget av det).

    Så vi får väl krympla på och stapla blåa digram på Funbeat, så gott vi kan ;) Jag ska på spinn i kväll och längtar längtar längtar!
    Ha det gott, vi höres:)
    Lycka till med diskarna!

Kommentera

