Smakminne

pihjala-fazer-2009-paljette

På tal om nostalgi.  Min mormor bjöd alltid på godiset Pihjala. Förpackningen är snyggare än vad godiset smakar gott. De smakar rönnbär och är väldigt söta då de är dragerade med socker. Det blev en tradition att hon alltid bjöd oss barn på dessa när vi på sommaren hälsade på. Hon dukade kaffe till de vuxna och saft och godis till oss små, sedan satt vi under hennes stora rönnbärsträd i skydd från solen.

En räv letade efter något att äta. Den fick syn på ett träd med vackra vindruvor där det satt en kråka. ”Är bären goda?” frågade han kråkan. ”Ja de är läckra” sa kråkan. Räven försökte hoppa upp och få tag i några vindruvor, men misslyckades, för rävar är inte speciellt bra på att klättra i träd. ”De är säkert sura” sade räven och gick sin väg.  Källa: Susning.nu

6 svar

  1. Aha, damen ar igang pa allvar med bloggen igen. Jippie! Jag behover min dagliga dos paljettiska underfundigheter!

    Dan har forbaskade lanedatorn pa internetcafeet bara strular. Nu pastar den att batteriet ar dott. Hinner inte skriva mer an en kommentar. Skrutt! Vi maste ses snart vannen. Jag borjar fa en overdos pa fysisk spis, men underskott pa social samvaro och riktigt snack.

    Pussa Rosvo! Och halsa A. Kram!!

  2. Mitt favvogodis! Jag gillar också dom gröna kulorna…

  3. Heja heja Sofia roligt att du har lätta steg i löparskorna:) Rings när du kommer hem *kram*

    Viddernasman: Nja, varken dessa eller de gröna bollarna är mina favoriter, men båda ger minnen från barndomen:)

  4. Sånt marmelad liknande godis brukar jag gilla.
    Jag har satt in ett recept på banankaka på min sida ”recept” bara att skrolla ner så hittar du det.
    Det är något fel inne i min blogg, jag har skrivit ett nytt inlägg för snart en timme sedan och det kommer inte in. Sen är det så trögt inne hos mig så jag blir galen.
    Ska försöka att kopiera det där inlägget och lägga in det hela igen, vet inte vad jag ska göra annars för att få inte det.
    Men du kram

  5. Jag har aldrig smakat det men jag tror inte jag skulle tycka om det! Däremot köpte min mormor ofta Tom’s punschpokaler och dem gillade jag även som liten. Mmmm…. Härlig mörk choklad med tjock botten!

  6. *S* när det kommer till godis så är jag inte oäven till någon sort, men klart jag har favoriter :)
    Punchknappar de där med vita prickar på gillar jag också!

    Tack för receptet Livsglimten jag ska ta och prova att göra nått åt alla mina bananer nu i veckan :)
    Lycka till med inlägget, det verkar funka smidigt nu iaf.

Kommentera

