Allt är artigt bra!

artiga-svar-2009-paljettenq

Jag fick ett samtal från min läkare. Hon frågade hur det är med mig och jag svarar utan att tänka efter:

– Jo, men det är bra med mig. Hur är det själv då?

Sedan kom jag på att det är ju dumt att vara artig mot sin läkare när hon frågar hur jag mår. Men det är svårt att stänga av den där automatiska rösten. Men när man har konstant ont så är det bara det som är abnormalt man noterar och anmäler vid en förfrågan. En förkylning eller tillfällig huvuvärk är att ”må sämre”. Men jag tror nog de flesta av oss är lite så där hälsosamt artiga och inte vill vara till besvär. Är det något du känner igen?

8 svar

  1. Haha, ja, man har den där artigheten på autopilot. Undras förresten om uttrycket ”det knallar och går” nån gång har sagt mellan läkare och rullstolsburen patient.

  2. *S*… jag har flera gånger i mitt förra jobb som boendeassistent på ett korttidshem fått förklara för utomstående att barnen på korttids inte är sjuka. Du kan ju gissa att jag har mötts av oförstående ögon och nervösa leenden när de stirrar på ett barn i respirator eller en knodd i ståskal.
    Det finns säkert en massa goda exempel på olika ”roliga” felsägningar mellan läkare och patienter :)

  3. Kan tänka mig det. :-o

  4. Jo tack, det där lider jag allt för mycket av när jag kommer till doktorn. De läkare som inte lyssnar … får man ingen som helst hjälp av. ;)
    Jag tror vi är en del som gör så där, hoppas att fler läkare än min husläkare fattar att man mår dåligt, fast man kanske inte överdriver så mycket när man är där.

  5. En gång var fick jag något strul med magen. Jag hade extrema smärtor i magen varje eftermiddag/kväll i en vecka… Dte var så pass att jag inte kunde stå upp.
    Jag ringde till sjukvårdsupplysningen den sjunde dagen. Och innan de svarade harkalde jag mig och tog ett djupt andetag. När jag kom fram sa jag hurtigt vad jag heter och att jag har lite ont i magen.

    Hon i luren tvekade lite och sa sedan att jag skulle ta en alvedon och gå och sova. Snopet.
    När jag la på luren höll jag på och dö, jag hade så ont och kände mig lurad , av mig själv. Men jag ringde inte upp dem igen utan gjorde som hon sa. Lyckligtvis så gick smärtorna över av sig själv… men jag har lärt mig att om man ringer sjukvården så ska man inte underdriva allt för mycket. :)

  6. åh igenkänningsfaktor!
    igår hos ögonläkaren med min lilla gosunge frågade snälla doktorn mig om graviditet och förlossning hade varti normal och ja bara ja-a. och sen jo fast det var ju akut snitt.
    sen tänkte jag i min lilla hjärna men herregud vad sa jag? då var det ju inte normalt precis!

  7. ja, jisses… men det kanske är skönt att ibland få släta över sanningen lite. Man kanske inte alltid vill berätta om hur jobbigt det var eller hur man har det. Klagomuren kanske inte behöver vara hela världen och frisören :)

  8. Ganska lustigt för du var ju bara normalt artig medan hon frågade å yrkets vägnar! Nåja, hellre artig än oartig :-)

Kommentera

