konsthelvetet

Om ni kikar noga på förra inläggets bild så ser ni på burkarna att det står ”retarder” i receptet. Skattesystemet och kulturföretagsamheten är FULLSTÄNDIGT efterblivet då det kommer till att sälja konst. Fan vad jag hatar konst idag! Jag vill lägga av- men kommer inte att göra det än. För först ska jag brytas ned, tuggas upp och spottas ut och sen tar jag ett sketet städjobb i en källare där jag fiskar upp genmodifierade försökskaniner ur avlopp. Till och med då skulle jag ha lön. *hatar hela världen idag*

Jag fattar inte hur jag ska kunna tjäna pengar på att sälja konst. Hela systemet bygger på att man ska leva på bidrag. Att det kallas bidrag är dessutom en slags kränkning. Andra som söker pengar från EU, kommuner, landsting, staten… you name it, då kallas det inte bidrag, det kallas anslag. Det tycks som att kulturen är inbäddat i ett daltande och nedvärderande system. Jag är konstnär men jag har inte råd att vara stolt över det.

17 svar

  1. Här sitter jag den där människan som inte har någon egentlig kontakt med konstnärslivet.
    När du skriver om det anslag/bidrag du vill ha för att göra ditt jobb då blir jag lite kluven.
    Jag har hela mitt liv gillat att handarbeta med många olika saker, men har aldrig tänkt att jag därför skulle få betalt för det så att jag kunde leva på det. Samhället funkar ju inte så och då tänker jag inte att det skulle gå.

    När det gäller konstvärlden är det ju egentligen samma sak om jag nu hård drar det hela.
    Konst vem är konsten för? Jag som vanlig Svensson tidigare när barnen var små ja, under större delen av mitt liv har aldrig haft råd med konst. Konst som jag ser det är inte för oss vanliga människor, mer än den konst som samhället köper in för att smycka delar av vår värld.
    Jag menar att konst behöver ju alla på olika vis, men det är bara välbeställda människor som har råd att hänga sånt på väggarna. Idag när ungarna är utflugna så har vi köpt lite konst att hänga upp på väggarna hemma. Tidigare var det väl IKEAs affischer och annat sånt jox som vi vanliga får pryda våra hem med.

    Jag fattar och vet att materialet är dyrt och att de som gör konst behöver få betalt. Men om vi som stat betalar till konstnärer så undrar jag när vi Svensson som är med och betalar får något av konsten mer än det som typ kommunalhusets gubbar köper in för att pryda väggarna i kommunhuset med?
    För det ni producerar hamnar oftast hos välbärgade personer som har råd att betala vad det kostar.
    Nu känner jag mig som en bov när jag skriver det här för jag unnar dig och dina kolleger att få en trygg ekonomi. Men samtidigt så får man ju alltid jobba extra om man vill något som inte lönar sig.
    Tänker på den där sk poeten är det Hunden han kallar sig? När jag tänker på att han ska hela sitt liv vara betald av staten att göra i mångas ögon ingenting, då blir jag lite förbannad.

    Så nog har jag kluvna känslor för det hela, en kan ju vara att man undrar hur många konstnärer ett samhälle kan föda? Det finns ju många olika slags konstnärer och alla vill de leva på staten och vara fria att göra som de vill. Fri som fågeln… hur skulle det gå ihop?
    Äh, jag vet inte jag tänker lite högt och kanske det är dumt av mig och korkat, men jag tror att många tänker lite som mig.
    Vi andra som måste vara lönsamma för att få vår lön eller hur sjutton jag ska skriva det hela.
    Usch, känner mig taskig och vill verkligen inte vara det mot dig, men jag tror att du kan ta mina ärliga men kanske barnsliga tankar och inte ta dem bara personligt.

  2. Att tycka och uttrycka sina åsikter är fritt och du behöver inte ursäkta dig för dem. Jag har fått raspigare kritik än så, du riktar den ju inte på mig som person. Det är bra att få mothugg ibland, helst när man är så vred som jag har varit i dag:)

    Du har rätt på många punkter och det du skriver är vanligt att jag hör från ”vanligt folk”. Men grejen är den att all konst inte kostar skjortan… Om man jämför med tex Gallerix/Ikea som säljer affischkonst, tryckta bilder på duk.. så kan de kosta 1000-2000 kr och uppåt. Precis så mycket kan en ”äkta” målning/teckning också kosta, grafiska blad lika så. Konst behöver inte nödvändigtvis vara dyrt. Billigt eller dyrt? Man skaffar det man har råd med, så är det med ALLA varor man köper.
    Men grejen är den att du har rätt på den punkten att kommuner och landsting ofta köper in konst för att pryda sina lokaler. Det är jätte bra.

    Det många glömmer är att kulturarbetare OCKSÅ betalar skatt, som om vi står utanför samhället… det gör mig irriterad att många tror att vi inte bidrar med något.
    Men det jag var arg över idag är vi har inte möjlighet att nå företag som behöver smycka sina lokaler och kanske profilera sig med hjälp av konst. Ett kundmottagning kan visa vad de står för och visar och signalerar vad det är för ett företag…
    Men genom att konst inte är avdragsgillt så är det en dyr investering att köpa konst. Men affischer är avdragsgillt, så en möjlighet är att göra ickevärdestigande affischer… som godtyckligt ska bedömas av revisorer om det är en affisch eller ett konstverk. Jag frågade han på skattekontoret om jag kan göra reproduktioner av mina original och sälja dem som affischer… Nja, det beror på, sa han då. Det är lite som att de täpper till alla hål så att man verkligen inte ska kunna erbjuda företag bra produkter till ett förmånligt och lockande pris.
    Alltså, det allt detta är en skatteteknisk grej… lite krånglig att förklara kortfattat.

    Men summasumarum är att konstnärer inte har SAMMA möjligheter att försörja sig som andar vinstdrivande företag. Det gör att konstnären undermineras och särbehandlas i den mening att våra produkter anses stiga i värde… Vilket är oerhörtsällsynt, det är ett fåtal konstnärer som lyckas med det. Men det är betydligt vanligare att konst tappar värde.
    Kontentan blir att vi blir mer beroende av bidrag och kallas sedan för samhällets paria… en ond cirkel.
    Jag tror inte att det skulle lösa alla problem att ändra skatteregeln, men det skulle defenitivt underlätta. Det skulle vara en reform av magnitud om den genomfördes.

    Det finns säkert ett överskott av kulturarbetare, men det är en helt annan frågeställning.

  3. Tusen tack för ett prima svar, jag har gått som en äggsjuk höna hela kvällen och tittat in för att se om du hade skrivit ett svar, var rädd att du skulle bli ledsen på mig.
    Ibland är det svårt att skriva det blir så svart på vitt.

    Jag förstår hur du tänker, men kan man inte gå till kommunen och höra om inte de kan ordna någon slags center där de presenterar kommunens konstnärer och vad ni har att erbjuda?
    Det mesta kan ju ske via internet för Uppsala har väl en egen hemsida där de kan propagera för sina egna konstnärer. Kan inte det vara något?
    Uppsala borde ju känna sig stolta över att få presentera er till Uppsalas företag, rent av låta en broschyr ingå i det välkomnande utskick som alla nystartade företag får när det öppnar upp något nytt från kommun, samma kunde gå ut till nyinflyttade människor.

    Jag tror att mycket handlar om att vi de där vanliga människorna varken ser konst eller vet vad den kostar. OM det var lättåtkomligt att titta på konstverk och även se priserna så tror jag att fler skulle inse att man kan köpa det för ett bra pris.
    Konst och konsten att handla konst kommer inte av sig själv om man inte har vuxit upp med konstköpande föräldrar. Vi måste helt enkelt lära oss det på vägen.
    Jag har köpt konst av en bloggvän som har haft utställningar, jag köper gärna om jag tycker om det jag ser och det inte är för dyrt. Det svåra är att veta vilken utställning som det är idé att gå på. Jag menar det måste vara något jag tycker om och dessutom inte för dyrt.
    Jag har köpt non-figurativ konst så jag gillar inte bara målningar där man ser vad det är. Skulle gärna även köpa lite skulpturer, men vet aldrig vem eller var sånt ställs ut.
    Så du ser det finns mycket som man kan arbeta med för att ”vanliga jag”
    ska möta konsten och ni får era alster sålda.
    Kram och Puss med för den delen

  4. *ler*… gulligt du är.

    Kommunen ger redan stöd i form av verksamhetsbidrag till ett galleri som drivs av konstnärer och där kan alla på ett enkelt och lättåtkomligt sätt visa sina arbeten.
    Jag vill inte ha mer stöd i form av bidrag, kryckor och stöttor från kommunen, det finns skolor och sjukvård som ska ha prioritet.

    Det jag knorrar över i inlägget är bara EN punkt som gör det svårt att försörja sig som konstnär i dag. Det finns fler punkter som behöver ses över. Men det var just det att jag ringde till skattekontoret igår och blev så ledsen och arg…
    Jag vill ha ett system som gör att det går att sälja mina alster och tjäna EGNA pengar, jag vill att man ska kunna försörja sig som yrkesverksam konstnär. Idag kan man ju inte riktigt diskutera att det finns för många konstutövare, konkurrensen blir lite märklig då flertalet av konstnärerna försörjer sig genom stipendier och bidrag… och att få dessa slantar är det stenhårdkonkurrens om även om det inte är talang som fattas.
    Jag själv är också ”beroende” av bidrag/stipendier… men det är ingen självklarhet och ingen trygghet. Så jag kastar sten i glashus just nu. Jag vill inte vara beroende av bidrag men söker dem med lampa och lykta… för jag har inte råd att vara inkomstlös tills systemet förändras så att jag kan vara utan dem. Jag behöver också betala mat och hyra och dessutom ha råd att gå till tandläkaren.

    Vilka andra företagare grundar sin verksamhet på att de ska få stipendier med några års intervaller?… med lite tur, det är ju inte alla som lyckas få dessa.

  5. Båda har rätt. Men det finns fler vägar att gå. T.ex. försörja sig som fotograf, som jag gör eller något i stil med detta:http://www.mattonart.se/brand/i_edfalk/ som blir allt vanligare (och som jag ju också gör). Jag har hittat flera stycken på nätet. Det är den första riktigas konkurrensen till Gallerix och IKEA. Klicka på en bild så kan man prova den i olika ramar o.s.v. Jag har inte sålt något ännu men hoppas mycket på detta. Siten är förresten bara halvfärdig än.
    Jag håller med om det där med bidragen. Jag har varken sökr stipendier eller arbetsbidrag på massor av år. Det känns ju som att söka socialbidrag. Jag vill inte krypa för någon nämnd. Då försörjer jag mig hellre på annat sätt. Problemet för en del konstnärer tror jag också är att en del har så höga tankar om sig själva att alternativa vägar som inkräktar på det heliga skapandet ratas… Ge mig pengar därför att jag är en övermänniska ung.

  6. Du som fotograf har kanske en fördel att de som köper dina konstverk till sina företag kan dra av inköpet? Eller klassas dina blider som lösöreskonst?
    Fotografi erkändes som konstform rätt sent.. bara ett par decenier sedan. Skatteverket kanske inte klassar dem som konst utan som affisch eller något annat? Har du koll på det? Vore kul att veta.

    Jag tycker du har ett bra koncept och hoppas du säljer snuskigt många bilder! :)

  7. Jag säljer nästan aldrig något. Det är därför jag försörjer mig som fotograf. Jag ska faktiskt skicka en fråga till Matton och ta reda på vad det kallas för om man köper något på Matton Art.

  8. Ah, smart, för då har du ett exempel som grund för dina argument om det blir en tvist.

  9. Ja, alltså jag säljer inte själv, utan det är Matton Art som säljer mina bilder. Jag har mailat till dem för att reda ut frågan.

  10. *känner mig korkad*…fattar äntligen vad du menar. Men det må ju vara skönt att leja bort arbetet. Får hoppas de säljer många!

  11. Trevlig helg =D

  12. Men du Ingemar…
    Har du tagit bort kommentarsfunktionen på din blogg? Tänkte säga att det var roligt att se dina målingar och att det är synd att du inte har dina fotogarfier där på Matton… det var speciellt en bild från den 12/3 (Skog, lyktor och orange himmel) som är jättesnygg! Fotografierna och målningarna kompletterar varandra:)
    Trevlig helg :)

  13. Hej. Det stämmer att kommentarsfunktionen är borta. Det därför att jag fått flera klagomål på att den inte funkar. Visserligen tror jag bara att det är för att folk som inte själv har bloggar riktigt förstår hur man gör, men iaf så har jag istället lag in min mailadress samt en uppmaning att kommentera dit istället.
    Kul att du gillar bilden! Målningarna på Matton är allihopa minst 20 år gamla men det ser i stor sett likadant ut idag. Jag har nog stannat i utvecklingen…

  14. …du kanske kan göra så att de som vet hur kommentarsfältet funkar kan skriva där och de som inte föstår skickar e-post:)
    Men hey, du är kung och president på din blogg ;) Funkar det så funkar det.

    Jag måste understryka att jag gillar MÅNGA av dina fotogarfier!

  15. Sälj dina verk som tapet, rumsavskiljare eller ”täckaöverhåliväggenmaterial”. Det finns ju ljusknappar i retrostuk, och som företag betalar stora pengar för. Varför skulle de inte betala pengar ett dekorerat dragskydd?

  16. Skattefrågan. Jag skickade den till Matton som hade detta mail från Skattemyndigheten (det gäller då fotografier och alla andra bilder som säljs på Matton Art):

    Avdrag för värdeminskning på konstföremål har vägrats i ett
    stort antal rättsfall. Anledningen har varit att tillgångarna inte
    varit utsatta för någon värdeminskning, att tillgångarna saknat
    samband med verksamheten eller att tillgångarna inte
    anskaffats för stadigvarande bruk (RÅ 1947 Fi 52 och 389,
    1951 Fi 674 och 738, 1973 Fi 755 samt 1991 not. 113). Rättspraxis
    har numera lagreglerats i och med att det anges att
    värdeminskningsavdrag inte ska göras för sådana konstverk
    och andra tillgångar som kan antas ha ett bestående värde
    (18 kap. 3 § IL).

    Om det skulle vara fråga om tillgångar som minskar i värde får avdrag ske enligt reglerna för värdeminskningsavdrag för inventarier.

    Med vänliga hälsningar
    Karin E Johansson
    Skatteverket, Servicejouren

    Enl. Matton betyder detta att allt de säljer via nätet är avdragsgillt för köparen eftersom det varken finns upplagor eller signeringar.

    /Ingemar E

  17. Ingemar:
    Ditt mejl från skattekontoret är precis det svar jag fick från skatteverket också.
    Blir ju nyfiken på vad de där ”andra bilderna” är för något om de inte är fotografier. Grafik anses ju vara konst.
    Då kan man ju kanske anta att datagrafiska bilder kan om man inte signerar dem kan bli avdragsgilla om signaturen också är reproducerad (ej skrivet i original).
    Om man ser på konstfotografer som Annika von Hauswolf, hon gör ju konstnärliga fotografier… Undrar just hur de bedöms skattemässigt.

    Jag frågade om jag kunde sälja reproduktioner av mina konstverk och på så sätt underlätta för företag att köpa utsmyckningar som de kan dra av. Svaret jag fick från skatteverkets rådgivare var att det är upp till företagens revisorer att bedöma om det är ett konstverk eller en reproduktion.
    Det är alltså praxis att en revisor som ska ha den kompetensen, undar just hur många poäng i konstvetenskap de har i bagaget :)

    Vildmannen: Tänk om det vore så enkelt :)

Kommentera

