Ingen ro utan rast

fruktstund-2009-paljettenq2

Fruktstunden på eftermiddagen är en efterlängtad paus i arbetet. Trots att jag själv inte är så förtjust i frukt försöker jag ha en frukstund varje dag för att tanka på med extra energi. När jag nu inväntade min paus satt jag och funderade på olika frukter och deras för- och nackdelar.

Apelsinen är god men kladdig att skala. Bananen har en smart förpackning men är dels ofta för stor och mognar lite för för fort. Äpplen är gott syrliga och krispiga, lätt att få tag på och det finns närodlade till hyfsat pris men de gör mig hungrig… Vindruvor är dyra, päron är som äpplen. Frysta hallon är ju en av mina klara favoriter, brukade äta frysta hallon när jag var på bio när jag var yngre. Borde kanske införa den traditionen igen.

Annanas är en härlig exotisk frukt, men den innehåller bromalin som är en slags enzym (protein) som bryter ned slemhinnorna i munnen… den är ju skum då den hugger tillbaka. Men den sägs bryta ned fetter i kroppen, men jag tänker på likheten med späckhuggare som angriper solande sälar på stränder… *ryser* :) Vilken frukt är din favorit?

7 svar

  1. Äpplen gör mig också väldigt hungrig. Mina favoriter är nog k´nektariner och körsbär men de finns tyvärrr inte att tillgå alltid. Svindyra dessutom…

  2. lagom mogna persikor är mmmm. o luktar så gott o så mjuka att klappa. annars banan om jag e hungrig, apelsin om jag behöver piggas upp, äpple går alltid ner, favvo där är ingrid marie eller cox orange.
    fast oftast äter jag helst choklad…

  3. En klassiker som bör beaktas är att; frukt är INTE godis!

    Här i Uppsala kan man på sensommaren köpa relativt billiga körsbär på torget. Så när man ”ledsnar” på jordgubbarna så växlar säsongen till körsbär, perfekt.

    I perioder kan jag få dille på fruktsallad och då är det gott att blanda i nötter… men det är lite krångligt att hacka upp det på jobbet. Men det kan ju vara trevligt att ha med sig i en liten matlåda. Kollegorna uppsakttar att få smaka :)

  4. Hallon och blåbär är nog min favorit. Tillsätt en banan och lite rismjölk och mixa och så har du fått en smothie.
    Svenska nyplockade jordgubbar är inte heller så dumt men jag är våldsamt kräsen för jag har ett förflutet i jordgubbsbranschen. ;-)

  5. Låter mumisgt, men mitt kök på jobbet tillåter ingen mixer (om den nu inte används till att blanda färg eller cement)… :)

  6. Just nu är det kiwi, jag skalar dem med kniv och äter som ett äpple. På vintern är det navelapelsinerna, men så fort de tar slut så tycker jag att apelsinerna har så hårda innerhinnor och blir lätt torra. Undrar över varför de inte odlar navelapelsiner året runt?

    Klart att jordgubbar våra egna slår allt.. men den perioden är ju rätt kort.
    Kram

  7. Kiwi, ett nyttigt litet lurv… men jag tycker de kan vara läbbiga om de är så där mjöliga. Men klart en av de i topp fem :)
    Jag brukar kunna glömma dem i väskan och sedan blir det kiwimos som kladdar fast över allt :(

Kommentera

