Nygamalt normal

pixlat-fynd-2009-paljettenq

Nu har jag återigen blivit Finne, Finländare, Suomalainen, Svenskfinne. Det står skrivet på pränt och stämpeln och underskriften är på riktigt och äkta. Vad är det som är nytt? Har jag förändrats? Humm. Inte ens det minsta? Inte ens en smulad finskpinne i mungipan?

Nej faktiskt inte, jag är den samma som innan men nu är jag det jag ville vara då jag avsa mig mitt finska medborgarskap när jag var 19 år. På den tiden gick det inte att höra till två nationer. Men nu är allt ställt till rätta och det känns genast lite bättre utan att ha förändrat något. Jag är för tillfället utan pass och nu är frågan vilken nationalitet väljer jag att skaffa först? :)

(Mannen på bilden har inget med texten att göra)

Ett svar

  1. Så bra, nu kan du fira finska nationaldagen ”på riktigt”! Grattis gumman!
    Helt rätt i tiden oxå, finskt är ju bara så hett detta märkesår.

Kommentera

