Ängel utan budskap

utan-budskap-2009-paljetten

När jag städade lite lådor i ateljén hittade jag detta fotografi. Den tog jag ungefär 1995. Bilden klinkar på mina nostalgiska strängar och vittnar om en sprucken tid. Jag tog serier svartvita fotografier under en period för att hitta nya infallsvinklar och ämnen att jobba med. Men det där med änglar blev det inget av. Man ska nog helst pyssla med sånt som ligger varmast om hjärtat.

Men just denna bild har jag tyckt om sedan jag stod i mörkrummet och experimenterade. Det var alltid roligare att aggitera vätskor och leka med bländare än att knäppa bilder. Med kameran i handen har man en oändlighet av möjligheter, helt utan begränsningar. Det var vid kopieringsmaskinen och framkallningsbaden jag såg resultat och fick ta slutgiltiga beslut.

Denna bild då… vad är det för mening med den?  Vad är det man ser? En figur med en tom tavelram i händerna. Så har det alltid varit och det var ett infall som gjorde att jag tog upp den och höll den på det där viset. Men vad ska det vara i den? Vad tycker du?

stationsvakt-pyntar-ram-200 Stationsvakt ger detta förslag :)

15 svar

  1. Jag tycker …

  2. Johnny: Du är en man i tiden. Jag borde kanske ha gjort detta till en tävling för det var ett klockrent förslag! :)
    Jag tar mig friheten att lägga upp ditt bidrag.

  3. Fast en helt tom ram säger ju också en hel del, men man får tänka ut det själv. Fin bild.

  4. Men den har varit tom så länge…. så nu tyckte jag att den borde få ett innehåll, ett budskap.

  5. Innehållet är v i l j a n att det ska finnas ett innehåll. Lite existensiellt sådär, alltså.

  6. :) …samma som att vilja förstå det ogripbara… man försöker se sammanhang och mening… fylla gap och undvika läbbiga hål i marken.

  7. Undvika läbbiga hål
    Är som att
    Gnaga på en läbbig svål

    (Nä, det är det inte, men det rimmade)

  8. U r my Master *bugar mig* … jag är ökänt dålig på rim.

  9. Det tror jag inte på. Nästan alla ord har ju nåt som rimmar på sig, så det är ju bara att säga dessa ord efter varandra, typ:

    PaljettenQ
    Är en fru
    Tillika kvinna
    Och konstnärinna
    Som liknar Mamma Mu.

    Närå, jag vet ju inte hur du ser ut. ;-)

  10. Nu kommer den där kossan in i bilden igen…*knorrr* ;)
    En gång för länge sedan…
    skrev jag ett rim med följande:

    ..//
    Alla tomtar springer ut på gårn
    undrar var de alla går….//

    Bara den meningen i sin ensamhet är horibel och jag får äta upp den varje år!… så jag vill inte skriva hit hela rimmet för det tär på min stolhet allt för mycket. *Skrattar*

  11. Haha, ja den var fin. :-)

    Fast den här (som jag kom på nu) är värre:

    För vinden gungade ett rö
    Och dess färg var rö

  12. *tsssss-hihihi*. (skrattar trött för jag blir så där orolig över att bli offer för postironi) :)
    Men det torde ju kunna vara ok att använda ord som stavas lika men har olika innebörd?

    Sommaren kommer åter i en återkommande cykel
    då tar jag fram min rö´a mountainbikecykel….

    Men det kanske inte är så estetiskt, jag är ju ingen poetissa men det ser ju illa ut.

  13. Lite lustigt att du visade just den bilden! Yngsta fröken gjorde i dag en bild av sig själv där hon håller en fotoram med bild på sig själv där hon håller en fotoram osv… Övriga motiv i rummet var utbytta till foto på henne där hon håller en fotoram… Till slut blev det rena snurren men bilden blev också mycket intressant!

    Nåja, trevlig helg!

  14. Roligt sammanträffande!
    Önskar dig en helg med gott gott

  15. Om jag tänker rent egoistiskt så kan jag tänka mig en frisk njure inramad och fin.
    Kram

Kommentera

