Långsint synsätt

börn-tårar--teckning-2009-P

Dåligt humör och agg kan bita sig fast. Eller skakas av låta rinna av som vatten på en gås. Vilken typ är du?

Själv tror jag mig ha kort minne och glömmer konflikter fort. Men om jag ska vara ärlig så kan jag älta vissa grejer hur länge som helst. De är som kåda på tummen som man sedan stoppar i munnen och det smakar fördjävligt! Men det är svårt att alltid tänka och känna som man vill vara… Jag vill vara en gås, men är som en envis åsna :)

12 svar

  1. Magister Johnny säger: – Långsint stavas med ett N.
    (men han har haft fel förut)

  2. åh igenkänning. om jag blivit riktigt jäkla sårad eller kränkt glömmer jag aldrig. never never. tänker på det ibland. på vissa människor som jag gillat men så har de gjort något mot mig o då hamnar de på en annan hylla i min värld. hyllan jag vet vad du gjorde mig så du kan få min vänskap men inte hela mitt hjärta igen inte! på ett sätt ger det mig en trygghet och säkerhet i den relationen.

  3. Jah… alltså idag var jag mest sur på en tryckarnisse som inte var där han skulle, han ”förträngde” att vi hade bokat ett möte men att han var på väg till stugan.
    Jag visualiserade ett hagelgevär upp i näsan på´n…. *ultravåld*

    Men nu har jag siktet på en långhelg i stugan! *tut-tuuut*

    JOHNNY: jag stirrade länge hålögt på rubriken… och efter en stund kom ett AHAaaa… du har rätt! Tack för den, petimeter, böjer mig för din rättelse. Ha en go helg mannen:)

  4. Du me.

  5. Vissa saker rinner av mig på nolltid medan andra kan sätta sig otroligt djupt. Ibland beror det på vem och ibland vad men något mönster finns inte…

  6. Önskar att jag kunde ruska av mig oförätter (verkliga eller inbillade) som en hund ruskar sig efter plurret. Men icke. Vissa grejer sitter som fastetsade i minnet i evigheter. Och så tar man fram dem och ältar dem med jämna mellanrum. Var är teflonminnet när man bäst behöver det!?

  7. Man kanske måste bestämma sig för att lägga saker bakom sig. Liksom säga det högt för sig själv att det är dags att dra vidare?
    Men samtidigt finns där ett behov av att ta fram det där grollet och få en bekräftelse på att man har blivit felbehandlad och vill ha upprättelse…
    Jag har på senare tid upptäckt att jag ofta får lust att fly när jag känner mig kränkt eller sårad. Men det vore ju smartare att ta tag i det ögona böj, så slipper man poängtera det vid ett senare tillfälle och det är försent och inte så aktuellt längre.
    Jag tror faktiskt att flyktinstinkten finns där för både små och stora oförätter. De små sakerna går att fly ifrån men de stora står där bakom pianot som en tyst skepnad och glor en i nacken.

  8. Fy fan vad jag är elak i dessa sammanhang. Jag har en oförrätt ohämnad. Jag tror det var år 2003, kanske 2004. Jag har bara inte kommit på något bra ännu. Jag vill kunna uttala hämnden i några få ord som inte är allt för uppenbara och dessa måste ta SÅ JÄVLA BRA. En massa idéer har jag haft. Den ena elakare än den andra. Men jag vill inte ta i för bra och det får inte vara så uppenbart att han direkt fattar att jag utfört någon förolämpande akt. Personen ska vara i en trygg situation och få en aha-upplevelse och sedan lär insikten om hämnden göra sitt jobb genom att hålla honom vaken genom hela natten. Det stora problemet är personens två-siffriga IQ. Den dagen jag kommer på något bra lär han inte fatta…

  9. Jag är nog en energiknarkare. Jag försöker umgås och jobba med människor som ger mig energi. De som vill jävlas tar energi, så de sidsteppar jag. När konflikterna ändå dyker upp, så kan det ge energi att faktiskt ta dem och/eller lösa dem. Men ibland är det itne värt det, och då går jag åt ett annat håll, där jag slipper konflikteländet och kan fortsätta knarka energi…

  10. Viddernasman:
    Jag skulle nog inte klara av att göra en regelrätt hämnd, för då finns en slags risk att behöva redogöra i detalj hur och varför man så långt efteråt ger en känga… Nej, jag tror nog att jag är för konflikt rädd att hämnas. :)

    JohanC:
    Jag försöker ha min gamla professors ordstäv i minnet: (ungefär så här)
    Folk som är som svarta hål ska man undvika de suger in all energi och ger aldrig tillbaka något.
    Det finns kvasarer som ger en massa energi, dem ska man hålla vän med :)

  11. Jag är nog lite av varje men oftast så försöker jag harva mig upp igen och liksom starta om mig själv.
    Är inte ofta långsint men några surdegar drog jag med i några år, så onödigt eller hur?
    Kram

  12. Hummm, jag vet inte om jag vill förknippa god surdeg med tjurighet:)
    Men det är just vad det är: onödigt. Förnuftet säger att man ska släppa och gå vidare men man lirkar upp det där grollet lik förbannat efter ett tag.

Kommentera

