Spår av stort nöje

rastalockar-2009-PaljettenQ

Dagens fynd: en lock från en rastafariskalp.

Uppsala är känt för några saker:

  • Bandyfinalen
  • Reggaefestivalen
  • Universitetet
  • Lindvalls kaffe
  • Carl von Linné
  • Uppsalahögarna
  • Fyrishovs äventyrsbad
  • Akademiska sjukhuset
  • Landshövdingen Anders Björck
  • Pelle Svanslös

Jag brukar kalla Uppsala för ”ett gupp på vägen”.

Vad är orten du bor i känt för?

14 svar

  1. Uppsala är bäst, men Lund är bättre.

  2. Är Lund känt för att vara hävdande? *blink* :)

  3. Min håla är känd för sina fina badstränder!

  4. Bada är ju skojigt, längtar till badväder :)
    Tänkte på min utmaning att de som bor i Stockholm kan skriva om sin stadsdel…

  5. Okej, jag antar utmaningen om Stockholm och ”min” stadsdel; Gärdet.

    Gärdet är känt för eh
    – …Gärdet. Dvs ett gigantiskt grönt fält, som gjort för promenader, skidåkning, ridning, hundrastande, picknickar, sportaktiviteter och konserter.
    – De stora museumena (?) Tekniska, Sjöhistoriska, Polismuseumet och Etnologiska.
    – Kaknästornet
    – Funkishusen
    – Att det är en lugn och grön oas ”i utkanten” av stan.
    – Tessinparken
    – Pensionärerna som bott här sedan funkishusen byggdes…

  6. Inte minst har ni ambassader! :)
    Suomi suomi suomi *heippa*

  7. Du anar inte vilket stockholmskomplex vi har här i Skåne. Inget bygge finansieras om man först inte kan visa att det på något sätt är bättre än nåt annat i Stockholm. För oss inflyttade skåningar är retoriken tydlig, framför allt i tidningen sydsvenskan.se, men för dem som är infödda så viftar man med ett rött skynke när man pratar Stockholm…

  8. Jahaaa…. men jag förstår inte komplexet när jag frågar vad DIN ort är känt för. Uppsala är ju en annan stad än Stockhom, så jag blir lite förvirrad må jag erkänna :)

    Jag har aldrig varit i Lund men vet att ni har ett universitet där. Vad mer finns det?

  9. Enköping – det är minsann en stad det! *ironi*
    Som är känd för sin slogan: Världens närmaste stad. För sina parker. Och för pepparrot.

  10. Ååå, vad roligt jag visste inte det där med pepparroten:)

  11. Som en av våra mest kända proffesorer (Ingemar Ståhl) säger:

    Sverige består i allt väsentligt av skog och tundra norr om Söderåsen!

    Nu vill jag inte gå så långt, men Uppsala har väl snart smält ihop med Stockholm… Ligger inte Enköping också i Stockholm? Vi har domkyrka.

  12. Nja, det är nog inte så många som kallar Uppsala och Enköping för Stockholm… ( ? ) … snart smält ihop? Mjae, det är ju inte riktigt som Malmberget och Gällivare precis men, vem vet det kan ju bli så i framtiden. :)

    Jag kom på en till grej som är rätt känt i Uppsala: Ofvandahls konditori, som var hofleverantör en gång i tiden. Den har en viss ”patina” och charm men knappast samma glans som på den gamla goda tiden:)
    Ganska mång turister frågar efter vägen dit iaf.

  13. Jag menar inte på allvar att städerna flyttat ihop. Men jag känner några personer som bor i Uppsala. De jobbar alla i Stockholm. Men tydligen pendlar man lätt städerna emellan…

  14. Det har du rätt i :)

Kommentera

