Det är mycket nu

fästingar-2009-PaljettenQ

– Ingen panik, den plockar vi!

Inte nog med rädslan för TBE och borrelia så kommer Ryssen nu.. en ny FARLIG fästing! Jo tjena, just när man har börjat känna  en viss kontroll över situationen och inte längre grips av panik när hunden har armhålorna full av odjur.  Men den östliga taigafästingen som vi har sett maxat stora bilder av i tidningarna… Hur ska de bekämpas? Jag röstar på Napalm!

Hur många fästingar har du plockat i år?

(Från hunden har jag plockat fler än 15, min man har haft en och lyckligtvis har jag inte behövt plocka någon från mig själv, ännu…)

4 svar

  1. ahhh ja just.
    jag har väl haft en sådär tre tror jag, sambon två sonen tja 3 pyttesmå.
    katt 1 (som e jättemycket ute) typ 8. katt 2 bara 3 säkert. katterna har spray i pälsarna som skrämmer bort de flesta fästingarna.
    och jag tänker inte läsa din länk om en ny farligare fästing:)

  2. Ha ha ha… nå det ska jag inte bli grinig över, det är inget roligt läsande ändå.

    Jag har också besprutat hunden men det hjälper föga :(
    Bästa medlet är att plocka dem för hand.

  3. På apoteket finns droppar som vi droppar Watson med en gång i månaden han har i stort sätt aldrig fästingar, vi har använt medlet i många år under sommaren och han har inte fått några biverkningar.
    Kram

  4. Hummm, jag kanske måste droppa de där dropparna lite oftare… för det kryllar av dem på jycken. Men jag har nog kommit fram till att det är rätt ok att plocka dem. Det blir en trevlig mysstund på kvällen att kela och leta fästingar :)

Kommentera

