Bang-bra :)

BANG-magasin-2009-Paljetten

Magasinet Bang, nr 2 2009.

Ett otroligt bra och intressant nummer som handlar om kvinnor, komiker och humor. Kan kvinnor vara roliga? Det är med ett vemodigt leende och igenkännande jag läser mig igenom artikel efter artikel. Det handlar i grund och botten inte bara om humorscenen som är starkt patriakal utan också om den humor vi använder oss av i privata och offentliga sociala sammanhang. Ett verkligt tankeväckande nummer. Den ska jag ha på dass och läsa i varje morgon så att jag också lär mig att ta plats utan att be om ursäkt.

Jag tänkte efter vem i humorsverige jag kommer att tänka på först av alla. Det är Annika Lantz, faktiskt. För henne saknar jag på P3, varje dag. Hon är djävulskt vass samtidigt som hon kan skratta åt sig själv, ohämmat.  Hon har en humor som träffar mig rakt i skrattgropen. Jag trösslar många paljetter över henne!

4 svar

  1. Annika Lantz kan du hitta i P1 numer. På eftermiddagarna vid halvfyrasnåret. Hon var skitkul idag!

  2. humm, jag ska ta på mig hörlurarna och lyssna på P1.
    Det råder ”försttillkvarn” på morgonen och så gillar inte de andra Täppasprogrammet.. det gör att vi lyssnar på P3 mest hela dagarna.

  3. Intressant nog diskuterade hon och hennes side kicks varför det finns så få kvinnliga komiker igår. Eller rättare sagt de gjorde hejdlöst roliga försök att analysera vad Sven Melander hade svarat på den frågan i någon tidning.

    Förutom att det är viktigt att garva, så kanske det hoppfullaste att det tydligen är betydligt jämnare fördelat mellan könen i undergroundscenen. Dvs om några år blir det en jädrigt märklig fråga om kvinnor kan vara roliga.

    ”Lantz i P1” går vardagar 15-15:45. Men det är inte alltid Lantz. Ibland är det ”Nordegren i P1” osv. Men det brukar vara rätt OK det med.

  4. *stönartrött*… ja, jag ska ta upp det där med radiokanalen på jobbet. Jag har vetat att hon har varit på P1 men trodde hon hade gått över till P4… för det var hon väl ett tag?

    Jo, man kan ju hoppas att det blir norm att alla kan vara roligt, att humor blir en fråga om individ inte gender.

Kommentera

