Blottad och snuvad? Eller smyg cred?

Före:

Dammråttan-under-sängen-200

Efter:

Metrobloggen: Wikipedia- Metro Mästerkatten

Dammrtta

Tja, vad säger man? Allt man lägger upp nätet är allmänt villebrå. Det är något man får leva med. Det har jag vetat från allra första början och tog ett beslut att det inte ska störa mig. Men erkänner att det vore störigt om jag hittade dem hos ett kommersiellt företag. 

Många som har egna bilder på sin blogg skriver att de har ensamrätt om dem och att om man använder dem så ska man länka till källan. Alltså, är det inte lite mycket begärt? Det handlar inte om att ställa krav det handlar mer om att hoppas att människor har en vilja att ge cred till den som har gjort något man gillar. Genom att redigera bilden tar man också bort möjligheten att kika på bildens ”egenskaper” där det kan finnas information om den som har gjort originalet… Om man nu inte orkar eller inte vill länka till upphovsmakaren.

Jag har en hemsida för mitt ”riktiga” konstnärskap med en massa bilder. De taggar jag inte ens som jag gör här där signaturen på sätt och vis blir ett signum. Det är ett beslut man får ta, ska man exponera sig så kostar det – priset är integritet och pestige. Man ser ju att bildens kvalité har försämrats av att den har redigerats, den har fel (fula) proportioner. Men det finns de som kan redigera bort sinaturen genom att snyggt måla över den.  – Bschaaa… *knixar med axlarna*. Shit happens. :)

2 svar

  1. På nätet är helt klart allt allas vare sig man vill eller ej! Fast personligen tycker jag det är synd att man ändrar i bilden!

  2. Erkänner; det tycker jag med!
    Men det är bara att konstatera att det har hänt, inget att göra åt.
    Jag själv lånar ju detaljer ur tidningar, läppar, ögon och annat. Var går gränsen?
    Om man är rigid så skulle inte collage vara möjligt mer än vid användandet av egna bilder. Collage är många gånger en väldigt intressant och rolig teknik att bygga bilder på så jag själv tycker det är OK, men det måste göras med lite finess :)
    Om man är osäker kan man ju skriva ett homage (hyllning) skaparen för att ge denne cred.

    Jag själv tycker nog att det finns en grundläggande regel.
    Om man tar en bild eller ett fragment så ska den i sitt nya skick bli en egen ny ”enhet” den ska inte säga samma sak som originalet… det ska finnas/bli en vesäntlig skillnad. Så det duger inte att ändra färg, storlek, ändra teknik (tex fotografera en tavla) eller beskärning.

    Den gränsdragningen finns faktiskt redan då man ser på konstgrafiska upplagor. För att det ska bli en ny upplaga måste det vara ett nytt original med en betydande skillnad från de tidigare upplagorna. Även om den som skapar upplagorna är konstnären själv.
    Om konstnärern/bildskaparen gör en bild som är på pricken lika ett original så kallas det KOPIA. Det ska då framgå tydligt.
    Om konstnären gör en helt ny men liknade bild så kallas det REPLIK.

    Överkurs: Om konstnären gör en upplaga ska det framgå med en nummerserie där man kan se hur många original upplagan består av.
    Om det står E.T (om jag minns rätt är det en förkortning på état, franskan=stadium) på bilden är det en vidareutveckling av en tidigare upplaga, då måste varje etat numreras för varje senare upplaga. Dessa är sällan förekommande och inget att rekommendera.
    Om det står HC på bilden betyder det att det är en bild som är ett rent provtryck och står för épreuve d´artiste, HC = horse commerce (=utanför handeln). De läggs oftas till arkivering och klichéring (förebild vid tryckning).
    Efter att upplagan är färdigställd skall plåtar och annat som använts i tillverkningen förstöras.

    Jag tycker dessa regler och riktlinjer på många sätt kan översättas på alla bilder, helst inom foto/video och här på nätet.
    Så man kan säga att jag är konservativ på den punkten :)

Kommentera

