Kul~´tur?

 Idag fick jag frågan:
– Nå, vad ska du se på kulturnatten i helgen då?

Jag svarade:
– Jag ska gå på flera vernissage och se om jag kommer in på något med rolig musik.

Jag tänkte:
Jag vill bara parkera min rumpa i en bar och ta mig ett par drinkar. Det där med kultur är ju bara skitjobbigt!

Är det verkligen tvunget att man gillar kultur bara för att man är kulturarbetare? När jag var yngre sa jag ofta att ”jag är genuint ointresserad av vad andra konstnärer gör”. Men det är och var aldrig riktigt sant, man jag tycker det inte är självklart att jag tycker att all konst är intressant. Jag är många gånger skitless på att prata om jobb, mitt jobb med kulturintresserade människor. De har sällan förståelse att det ofta är ett kneg med sina för- och nackdelar. Man (jag) kan drabbas av kulturmättma, helst när man befinner sig i den hela dagarna.

5 svar

  1. Kulturarbetare. Gu´ vad det låter präktigt!

  2. Visst är det så, och det gäller nog alla yrken. Ibland blir man bara mätt på allt och behöver pausa när man är ledig.

  3. Sofia:
    Med tanke på vilka excelltabeller jag sitter och knåpar ihop så är det verkligen präktigt, inget flumm här inte :D

    Eco Chic:
    Precis, det är lite som att vissa yrkesgrupper har en annan prägel än andra, tex kulturarbetare är ”aldrig lediga” utan skapar och får inspiration huxflux… för en del kanske det är så. Men inte alla :)

  4. Jag tror att det finns en förbannelse i att jobba med det man är intresserad av eller rent av brinner för. Jag jobbar med miljöfrågor och kan känna mig rätt lessen när jag inte pallar att läsa ”Sveriges Natur” när jag kommer hem. Eller orkar vara med på Stadsskogens dag. Eller engagera mig i Handla Miljövänligtgruppen.

    Men det är nog svårt att brinna mer än en åtta-tio timmar om dagen. Sedan blir man nog mest en vanlig knegare.

  5. ”skomakarens barn går i trasiga skor”
    Jag kan verkligen förstå att alla yrken har en gräns av hur mycket man orkar. För mig är det nog så att jag blir mest gnällig när det förväntas att jag ska vara intresserad eller ÄLSKA mitt jobb. Då sitter jag och tjurar på tvärsen ända tills jag får bestämma själv.
    Jag har en trotsig femåring i mig :)

Kommentera

