Tankelinjer

Ibland skapar jag ”teckningar” utan att fånga dem på papper. Jag tänker ut hur de ska se ut och var skuggorna ska hamna. Men efter några dagar kan bilden bli inaktuell eller så överarbetar jag den. Inte sällan blir den mer en rumslig installation och så komplicerad att jag inte ids försöka dra ned den till arket.

Just nu bearbetar jag en bild av en människor som simmar i ett rum med teakmöbler. Vattnet är djupt men möblerna står endast ankeldjupt i det strömmande vattnet. En kvinna håller en annan kvinna i håret med ena handen och håller den andra handen  mot strupen. Hon är just på väg att skära halsen av henne? Eller så har hon just lyft huvudet ur vattnet. 

Om jag nu skulle sätta pennan mot det vita pappret och försökte skapa en bild av detta scenario skulle jag förmodligen misslyckas vid både första och andra försöket. Det är svårt att gestalta precisa idéer och det är i dessa skeden det är viktigt att fortsätta försöka om man tycker det är viktigt att vara korrekt. Annars hamnar man i en situation där man får acceptera en efterhandskonstruktion. Hela tiden tar man som bildskapare beslut om hur mycket information (detaljer) som behövs för att återskapa idén/tanken. För mycket information  kan förstöra bildens mening och budskap. Det är just denna balansgång som är lockelsen i att skapa bilder. Ska jag våga mig på att fånga denna tankelinje? :)

Ett svar

  1. Intressant. Lite som att en idé kan behöva vara oututsagd tills den fått bättre former och innehåll. Jag har flera gånger varit med om att få en idé, genast ta upp den som ett förslag, bara för att höra att den dör när den kommer ut ur munnen. Ibland är det för att den inte var bra, men ibland att den behövde få mer karaktär, mer utfylling och detaljer, för att kunna kommuniceras.

Kommentera

