Har du en säljande logga?

Efter en dag utan en tillstymmelse till att skapa bilder så fick jag ett plötsligt infall. Jag ville göra något utan anknytning till jobbet, så jag gjorde en låtsas logga till en fantasiblogg. Bara för  att leka lite och för att det inte fanns något roligt på TV. Det är lite som att spela spel en stund för att koppla av. Men är det endast en lek? Hur mycket tanke lägger vi ned på vår logotype?

Här på WordPress har det blivit lite förändringar de senaste månaderna. När man går in och tittar på det nya interface som fortfarande är under utveckling kan man se att loggornas betydelse har växt. Om du ingen logga har så blir tilldelad en svart ruta, dystert om något. Logga bör vara tydlig  i litet format.Första intrycket varar och den tvekande handen stannar till vid bilderna och vrakar. Har du en säljande logga gode bloggare?

12 svar

  1. Jag tycker att jag har en säljande logga, fast det är lite synd att jag inte har ritat den själv.
    Den du gjorde var fin, fast jag gillade inte hur texten såg ut – om jag nu måste klaga på nåt – och det måste man ju. :-)

  2. Helt rätt texten är inte bra.
    Men loggan måste väl inte vara helt egenhändigt gjord?
    Det är väl huvudsaken att den ger rätt signaler om bloggens väsen.

  3. Om loggan ska ge rätt signaler om bloggens väsen har jag delvis lyckats. Bilden föreställer – just det jag. Lämpligt på en egocentrerad blogg. Men jag skrattar. Fast bloggen har en tendens att degenerera till konstant klagomur. :-)
    När jag klickade in på WordPresslänken blev jag förskräckt. Vilken massa skitbloggar det finns! Och jag hoppas sannerligen att barnen får lära sig mer källkritik i skolan än vi fick. Annars ligger världen illa till.

  4. Jo, det är klart….man kan inte gilla alla bloggar.
    Men om man tittar på de som är ”störst”, de som har flest läsare så kan också se att deras logga ofta är bra utformade. De fångar ögat och är lätta att komma ihåg. Det spelar nog roll hur man säljer in sin blogg…. om man bryr sig om att få läsare.
    De behöver ju nödvändigtvis inte vara snygga och professionella,
    men tydliga.
    Din logga tycker jag är både snygg och beskrivande.

  5. Var går man in och ser hur man gör för att få en sån där logga?
    Jag fattar som vanligt inte ett dugg av alla nymodigheter de kommer med hela tiden.

  6. Hej Livsglimten: Du brukar ju byta bilder bakom din rubrik ”livsglimtar” det kan man kalla för en logga… Du har faktiskt ingen statisk logga utan väljer att byta bild och text, men namnet på bloggen är ju den samma.
    Så du vet hur man gör (uppenbarligen) :)

  7. Men jag såg att de hade avlånga bilder intill sina inlägg där i 100-listan och jag trodde man behövde göra något speciellt för att få en sån logga. Men kanske är det så att min logga kommer upp så där om jag nu skulle komma in på listan.
    Tack för att du tog dig tid.

  8. jo, det är som du säger, det blir nog en automatisk länk till den logga (banner) man har valt till sin blogg… sedan sköter det sig nog självt

  9. Själv byter jag bilder lite då och då. Mest för att visa händelser från mitt dagliga liv. För att vara säljande ska det så klart vara samma logga så att folk känner igen.

  10. Snygg. Jag saknar logga då jag inte begriper mig på såna där tekniska grejor…om jag haft nån skulle den antagligen se lite romersk ut. Lika antik som innehavaren. Född 74 f. Kr….

  11. jag har snott min profilbild, grodan, från nätet. hm. sökte på groda hittade den. jag har testat söka den igen men hittar den inte där igen.

  12. Znogge: Jao, nog kan det var abra att ha samma bild så att man känner igen sig. Eller så har man en bra titel (namn) som man lätt lägegr på minnet :)

    Nonsenakuten: Man får anpassa sig efter den egna förmågan, det behöver knappast vara en photshopad bild för att funka bra.

    Linda: Webben är full av bra bilder och det är riktigt roligt att surfa runt och kolla :)

    Det man kan göra tycker jag är att man testar en bild man vill ha som logga och för minskar och förstorar dem så att det vet hur den ser ut i olika storlekar… OM man nu är intresserad vill vill säga. :)

Kommentera

