En hårig fråga

Äta-djur-moralen är en ideologisk fråga och vi formar våra egna helt efter tycke och smak. Jag funderar rätt ofta på var mina egna gränser för hur mycket, vad och varför jag äter kött och varför jag kan tänka mig att använda djurhudar/pälsar. Ofta kommer jag fram till att jag äter kött och jag kan därför också bära päls. Men jag bär bara pälsar/hud av de djurarter som jag även äter. Alltså  inte iller, mink, räv, ekorre osv. för jag äter inte dessa. Men jag tycker det vore fel att neka att bära läder, mocka och annat som kommer från nötkreatur eftersom jag äter ko. Det vore ju dumt att slösa bort resurserna om man inte tar till vara allt kossan ger.

Men när jag nu ser redovisande filmer av plågade grisar och djurtransporter blir jag beklämd. Nu är det dags att dra nya gränser. Hur drar du dina?

 

13 svar

  1. Jag vet faktiskt inte men som djurvän blir jag illa berörd. Så här får det inte gå till. Oacceptabelt!

  2. Vilket då? Att äta djur eller grisfjaskot?… eller pälsanvändandet?

  3. Vegan. Det började med att jag slutade äta kött av hälsoskäl. Så småningom tedde sig hela den grejen fullständigt absurd, grym och barbarisk. Vad är skillnaden mellan en hund och en gris, liksom.

    Man behöver inte äta kött, och vi har ett val. Det är upp till var och en att välja. Jag har gjort mitt val, och är ganska glad över det med tanke på djuruppfödningsindustrin som jag tycker är fullständigt sjuk.

  4. Det må ju kännas skönt att ha tagit ett beslut. Dessutom ett så pass absolut ställningstagande som att vara vegan.
    Egentligen är det ingen skillnad på att äta en söt hamster än ett gulligt får… Men jag drar gärna gränsen vid att inte äta andra djur som äter djur. Tänker mig en naturlig näringskedja… jag inser att det blir alltid fel hur man än granskar det hela. Många av våra matfiskar har ju andra firrar på matsedeln…men jag byter gärna åsikt om jag får goda argument.

  5. Jag tänker ungefär som dig, använder skinn/läder/päls av de djur vi normalt har i fångenskap och äter. Har i olika omgångar fått för mig att jag ska äta vegetariskt men tröttnar rätt snart och längtar efter omväxlande kost igen. Jag är en allätare det är bara att acceptera, men jag kan ju ge sjutton i skinkan i jul bara för att markera som konsument att det där ni grisbönder bjöd på det ska ni ge fan i och sköter ni er inte så skippar jag grisen helt, svårare än så är det inte.
    Jag har i flera år ifrågasatt det som kallas djurskyddet och de som har som jobb att åka runt och kontrollera böndernas hantering av djur. Det har vi ju sett många gånger i tidningarna hur illa de sköter sig och för den delen hur illa staten tar sitt ansvar för att kontrollera böndernas hantering av sina djur. Tidigare var det kommunerna som hade ansvar för tillsynen av böndernas djur, men så tog nuvarande regeringen över och satte tillsynen till någon instans som skulle ta över och i samma veva så sa det tydligen upp många tillsyningsmän, så tro sjutton att det som inte funkade tidigare totalt rasar ihop. Så tack regeringen för ännu ett skitdåligt beslut som berör djur som inte kan föra sin egen talan.
    Har vi inte fått läsa allt för många gånger om hela gårdar där djur står i träck till magen ihjälsvultna och inte bara grisar utan alla tänkbara djur på gårdar.
    Så nu gick jag igång, blir alltid urförbannad när folk som har betalt för uppgifter inte gör det de ska och ännu värre är det när barn/gamla/sjuka eller djur råkar illa ut.

  6. Jag har funderat på det där med bojkott av julskinkan…
    Mja, jag har nog kommit fram till att jag hellre lägger ner en slant på att köpa en julskinka från en gård där det ÄR bra djurhållning. Om jag bojkottar helt så visar jag inte vad det är jag vill förändra.
    Principen är den samma som vid regeringsvalet.
    Man ska inte röstskolka, bättre att rösta blankt än inget. För annars kan min åsikt förväxlas med lathet…
    Det ska synas att jag tycker något.
    Och genom att handla varor på ett medvetet och ansvarsfullt sätt uppmuntrar man de producenter man tror och litar på.
    Våra pengar är ett styrmedel, använd din konsumentmakt!

  7. Jag tror inte på argument för att byta livsstil. Jag tror man måste hitta den livsstil som fungerar för en själv. Däremot tror jag det är viktigt för var och en att ens livsstil också stämmer överens med ens värderingar, för jag tror det är viktigt för lycka i det långa loppet. Och det kanske är vad ditt inlägg ytterst handlar om, vilka handlingar står i samklang med mina värderingar, vilka inte, och varför. Typ.

    Och håller med om konsumentmakt! Rrrrowl!!!

  8. Jo, jag tänker mig att om man bara kör med ett utanpåverk med idéer om hur saker borde vara så blir det svårt att leva efter dem. Man bör nog hitta egna vägar och även ge sig själv rätten att ändra åsikt… utveckla och fördjupa sina idéer (livsval).

  9. Jag har brottats en del med det där – kan jag döda djur för att få mat eller hålla mig varm? Till slut tror jag att jag har bottnat i att vi är en del av näringsväven. Jag tror att vi i typ evig tid har käkat kött när vi kommit över det. Men för mig ingår det inte i näringsvävstänket att djävlas med de djur man äter upp. Och jag tycker heller inte att man behöver basera sin kost på däggdjurskött. Jag tror inte vi är gjorda för det.

    Så. Jag äter gärna lite kött några gånger i veckan. Och då får det vara vilt eller KRAV. Och självklart ska man använda hudar, ben och annat. Allt annat vore bara oansvarigt.

    Och för mig verkar det bara konstigt att föda upp djur bara för att använda deras skinn. Sån’t håller jag inte på med.

  10. Nej, usch… jag håller med dig till fullo. Det är en styggelse att föda upp djur för pälsens skull.

  11. jag skulle helst vara vegan egentligen men e för lat. äter inte kött sen några år tillbaks. fast fisk. hm känner inte lika starkt för fiskar och tänker inte efter där (lat igen…) använder inte djurhudar och är arg på arla, och lessen över kossorna som står i fabriker o kalvarna som tas fån mammorna nästan meddetsamma ja don´t get me going, över deras (arlas)mjölkpropaganda så använde mer o mer sojamjölk istället.

    och jag känner mig så otroligt mycke nöjdare med mig nu när jag valt bort köttet. känns skönt att inte ha det på mitt samvete typ. I like.

    och jag vill inte se nårra grisar på tv som plågas för de bilderna skulle stanna i min skalle o göra mig så himla lessen.

    ja hoppas du inte tycker jag går på för hårt i mitt svar. du frågade och jag var en som svarade:)…

  12. Nej nej nej, du är ju precis så där tydlig och klar med dina åsikter. Bara för att man tycker en sak nu så är den inte huggen i sten. Det där med att du skulle vara lat för att du äter fisk är väl inte sant. Du skriver ju att du inte tycker det är samma sak som att äta däggdjur.
    Man kanske inte behöver späka fram sina värderingar?

  13. Det där med att föda upp djur för deras pälsars skull kan man ha synpunkter på. Men det är väl bättre än att använda päls från vilda djur?
    Om man nu skall vara lite petig så är ju pälsar från djur man äter på ett sätt samma sak. För om man inte tog tillvara allt skulle det med stor säkerhet påverka priset på även köttet.
    Så det blir lite dubbelbottnat det där med att bara tänka sig bära päls från djur man äter.

    För egen del är jag allätare och har inga betänkligheter att äta kött. Sedan är det lite konstigt att en del som inte äter kött från landbaserade djur kan äta fisk och då även fisk från fiskodlingar.
    Däremot håller jag med om kritiken av en del i hanteringen. Stressade och vanskötta djur ger sämre kött.

    Människan har i stort sätt alltid ätit kött. I begynnelsen kadaver för att sedan äta det kött man själva kunde nedlägga, därefter de djur vi själva födde upp.
    Att sedan de aktiva veganerna sprider en annan bild av människan och köttätande är en annan sak som inte har så mycket med sanningen att göra.

Kommentera

