Nya året rensas

De nya åren brukar börja med att dyra kostnader skrapas bort. Räkningar och utgifter synas. Ska vi verkligen betala för tidningar vi inte läser? Genom att titta igenom el-räkningar, försäkringar med mera.  Nästa år sparar vi som familj:

  • Bilförsäkring (byter bolag) 410 kr
  • Hundförsäkring  (tar bort livförsäkring) 424 kr
  • UNT  1835 kr
  • Suomen Ruotsalainen 300 kr
  • Allt om Mat 700 kr
  • Nationer (utträde) 1500 kr

TOTAL besparing för 2010: 5169 kr. Det betyder att dessa pengar förmodligen kan användas till annat. Det brukar inte vara ett problem att spendera de pengar man har. Dessutom kommer jag att få en rejäl sänkning av CSN-inbetalningarna och betalar ingen A-kassa och Kommunal-avgift (facket), 4076 kr. Som konstnär och egenföretagare är det viktigt att planera så att inkomsten som kommer i klumpar räcker och täcker kostnaderna, varje månad. Det är annorlunda än då man är månadsanställd och arbetsgivaren portionerar ut lönen i en ”strid ström”.  Detta är nytt för mig som för två år sedan sa upp mig från lönerabetet som nattarbetare åt kommunen. Det är både spännande och skrämmande att leva under så pass lösa boliner.

Genom att min man har gjort en exell-mall med alla våra utgifter och inkomster så kan vi lätt följa vår privatekonomi och planera framåt. Det är väldigt skönt att ha den trygga överblicken. Han har fyllt i uppgifter i mallen sedan 2004 så vi kan se månad för månad hur vi ligger till. Jag tycker det är rätt tillfredsställande att kunna påverka och granska utgifterna, så att vi inte har onödiga utgifter.

Då vi började med att sanera ekonomin 2004 hade vi flera onödiga försäkringar och noll koll på vad vi egentligen betalade. Det var då vi sa upp vår fasta telefoni, den kostade på tok för mycket! Idag betalar vi ca 600 kr/månad på telefonin (tillsammans) och vi saknar inte den fasta linan alls. Den är jag faktiskt stolt över att ha varit modig nog att säga upp. Det är kanske av tradition många har sin kvar?

8 svar

  1. Så klokt och bra! Jag har också sagt upp min fasta telefon. Dock kan jag inte skryta med så låga räkning i månaden, men jag jobbar på det. Sanerar också ekonomin på många plan.
    En bra sak är att spara alla kvitton som går till mat för att verkligen se vad det är man äter och vad det kostar på en månad. Om jag vet med mig t ex att jag har en månad som det kommer att vara mkt utgifter så kan jag numera påverka min matkassa lite grann utifrån att titta på andra månader och dra in på vissa grejer.
    Jag är svag för blommor och det slinker ofta ner när jag går på willys och det bli pengar av det till slut. Fast det är ett billigt nöje iof men ibland går det ju att skippa utan att behöva gå hungrig för det.

    Lycka till och må du ha fickorna fulla av guld hela 2010!!!
    Kram

  2. Wow, nu blir jag sugen på att hålla ett öga på matkontot.
    Jag vet med mig att vi köper annat än bara mat för de pengar vi sätter in på ICAkortet. Dessutom är jag rätt sugen på att göra en test med att handla i annan butik ett par månader. ICA är inte så billig. Men jag kan verkligen inte handla i stadsdelen där jag bor, det är på tok för dyrt. Det skiljer tex 8 kr på en påse mjöl… så det lönar sig att veckohandla med bil i en butik längre bort.

  3. Ok, nu fick du minst en miljon vuxenpoäng! :-D

  4. Jag tror faktiskt jag får en ny skrynkla varje vecka, det finns inga gränser på hur vuxen man kan bli :)

    När jag var barn hade jag önskningar… alla dessa har gått i uppfyllelse!
    Jag ville inte dricka upp mjölken, det slipper jag idag.
    Jag ville klä mig som jag vill, det får jag idag.
    Jag ville stanna uppe på kvällen, det får jag också (om jag orkar).
    Jag ville inte somna ensam, det behöver jag inte längre.
    Det är lycka det :)

  5. Jag har varit vuxen sedan jag var ung när det gäller räkningar. Är noga och går igenom som ni har gjort, det är min roll i familjen. När ungarna bodde hemma så knappade jag in allt vi handlade i matväg på datorn, gjorde långa listor med namnet på all mat vi handlade och satte in priser, gud vad jag höll på. Totalkoll hade jag när vi var fattiga, men sen när tillvaron blev mer generös mot oss, ungarna flyttade hemifrån och maken tjänade bra så har ju tillvaron inte tvingat mig att vara så noga.
    Sen är det svårt när man är olika med det här med pengar, en som vill betala direkt och en som tycker att man ska vänta in i det längsta.
    Jag hatar att ha skulder vill alltid beta av dem så fort det bara går.

  6. Tack för att du delade med dig av dina metoder och erfarenheter, roligt att läsa :)
    Jag tycker det är skönt å att betala så fort jag kan och avskyr att komma på mig själv att ha glömt betala en skuld… *hurvas*

  7. Smart. Att helt kapa den fasta telefonen vågar dock inte vi, eller inte jag, åtminstone. En vacker dag tappar man bort mobilen och kan inte längre ringa. Fast min sambo tappar sällan bort saker så det hade kanske löst sig ändå.
    Excel-ark låter som min sambo. Totalkoll.

    Gillar också det där med hundförsäkringen. Att ta bort livförsäkringen. Rätt tänkt. Vi skall ju ändå alla dö ;)

    Fast UNT..är det inte kul när det prasslar?

  8. Mjo, jag kommer att sakna prasslandet på morgonen, men samtidigt så läser jag nyheter på nätet varje dag.
    Internet har gjort mig trygg i att ”bara” ha mobiltelefon, om den försvinner eller att jag har planerat dåligt och den är urladdad så kan jag kommunicera med de flesta via nätet.
    Däremot kan jag tänka mig att om man är en barnfamilj så är det bra med en fast telefon. Då kan skola, barnens vänner och övriga gemensamma nätverk nå familjen som en ”enhet”.

    Hundens försäkring täcker det nödvändigaste, livförsäkringen som ger en ersättning på 10 000 om hunden dör… känns lite onödig när man tänker efter. OK man får pengarna tillbaka, men efter några år så blir den där summan på nästan 500 kr en urgröpande faktor och ingen peng i världen kan ersätta den individ vår hund har kommit att bli.

    Men jag vill poängtera att de där sparade 5000 kr … kan mycket väl bli en ny prenumeration på en tidning, eller något annat. Men intentionen är att utvärdera utgifterna och att medvetet välja och bara köpa det man verkligen använder och värdesätter.

Kommentera

