Zoomar in

Det sägs ju att storleken inte har någon betydelse… Blandar en tanke kring storlek och mellanrum, får jag plats i lådan?

I skolan hade jag en professor som ofta sa: ”- Det där ser ju bra ut om du skruvar upp volymen lite”. Han uppmuntrade oss att tänka på storlek och att konsten ska anpassas efter det utrymme och den energi man förväntar sig att verket ska ha. Konst intar rummet, vilken det månne vara, ibland är det en tidningssida, ibland en hel aula. Verket ska samspela med omgivningen och rörelsen i rummet. Mellanrummen är ofta långt mer viktiga än massan. Där i finns andetagen och intimiteten… och distansen.

Rattar mellan det SKRIKIGA och det  lilla l u g n a . Vilken är mer sann, den rätta och egentliga? Det lite som att hitta bildens trivselvikt.

2 svar

  1. Nu skriver du om saker jag inte kan ett dugg om men när du nämner trivselvikt så är vi på samma spår igen ha ha.
    Men inte ens där är jag, vid min trivselvikt menar jag, nu har jag mycket att ta itu med för att inte fylla upp allt för mycket av rummet … eller något sånt.
    Kram sötnos!

  2. Vad bra att jag kunde beskriva min tanke på ett sådant sätt att det blev begripligt :)

Kommentera

