Nytt magasin med koll på klirret

Min kollega fnös stramt och avfärdade den nya tidskriften Konstvärlden. Hon sa; Den handlar ju inte om konst, det handlar om pengar! Jag kikade lite i den och kunde konstatera att hon har rätt. Men de hymlar inte med sitt syfte, de prissätter allt och vid en granskning kan man ju ha den som en handbok i hur du lyckas bli riktig konstnär. Se på detta inledande stycke i en av atiklarna:

ÄR DU KONSTNÄR OCH STÄLLER UT på fel galleri? Då kan du glömma att hamna på Moderna Museet. Där köper man visserligen in ung svensk konst kontinuerligt, men för att komma på fråga måste man först få en utställning på något av Stockholms bästa gallerier. Nåja, Göteborg och Malmö kan även duga. Men det är en fördel att ställa ut i huvudstaden. Konstvärlden ur artikeln ”Listan på Modernas inköp av ung konst”  sid 86, nr 1, 2010

Det jag blir imponerad över tidningens självsäkerhet, den verkar ha funnits i all tid och evighet. Det finns ingen trevan och redaktionen har lång erfarenhet att luta sig mot. De vet vad de vill. Konstvärlden är given för den som investerar i konst. Jag kan inte riktigt se att den riktar sig till konstnärer mer än som en möjlighet att se hur det ser ut på andra sidan plånboken. Den som gillar att gå på gallerier och alltid har den där tankebubblan ovanför huvudet: ”Vad kostar den där tavlan tro?” Då är detta ett magasin för dig. Den är dessutom en samproduktion med tidningen Disajn som sitter ihop med Konstvärlden, man får två i ett blädder.   (2 av 5)

2 svar

  1. Är det bara jag, eller ser Carolina af Ugglas ut som Iggy Pop…? :-) Jag har hittat ett nytt magasin ”Timmerhus & interiör” som jag, om man bortser från den obligatoriska reklammassan, tycker är som en varm filt. Allt jag saknar är badkaret under takbjälkarna där jag kan ligga och begrunda de vackra byggnaderna på bilderna…

  2. Det är roligt att det går att hitta magasin för alla smaker :)
    Jo, jag kan hålla med om att det finns små likheter mellan iggy . Jag såg en intervju med henne på tv och tycker hon verkar väldigt sympatisk. Men jag har lite svårt för hennes musik. Men omtyckandet växer allt mer.

Kommentera

