Passande gränser

Är det passande att säga till grannen att han ser bra ut?

Utan att tänka efter kan jag säga till män att de ser bra ut. Är det per automatik en flirt? För jag kan säga att om jag får en kommentar att jag är söt i fräknar eller att jag har en smickrande outfit så tycker jag själv inte att det är en flirt. Det behöver inte vara det i alla fall. Men jag kom att tänka på att för många år sedan när jag gick i skolan så sa jag till min kompis att han såg snygg ut i sin nya frisyr. Senare fick jag höra att han hade ställt oroliga frågor om jag var kär i honom… Det fick mig att purkna, för jag trodde vi var så goda vänner att jag skulle och att det förväntades att jag skulle kunna ge en komplimang. Kan man inte gilla utan att bli intim?

Idag gav jag en komplimang till min granne, är det passande, eller har jag nu gjort en social blunder?

16 svar

  1. Känner man varandra riktigt bra tycker jag att man ska kunna ge en komplimang. Även om det är till en person av det motsatta könet.

    • Jo det tycker jag med, men det kan ändå bli fel… men men
      Man får väl lära sig att se vilka som kan ta emot en komplimang.

  2. Det där är märkligt svårt att hantera. Jag brukar roa mig med att säga till folk att de är duktiga (för det är de säkert). Men då blir de oftast alldeles stissiga. Sjätte gången fattar de att jag inte antingen flirtar eller retas…

    Jag vill ju gärna berätta för folk hur bra de är, när de är det. Och det är de ju oftast. Men jag är mycket medveten om att det lätt kan uppfattas helt fel. Jag har kommit på att blommor är ganska bra. Man kan ge de flesta en solitär, en knippe tulpaner, ett par syrénkvistar eller något sådant, och de blir bara glada. Blommor är tydligen ofarliga.

    Konstigt egentligen. Att omtanke kan uppfattas som farligt.

    • Jo, det där med att berömma någon för att de är duktiga är nog lite lättare. Jag tycker också att det är roligt att kunna ge positiv återkoppling till de som har gjort något bra. Jag har en kollega som har en trevlig vana. Hon ger små gåvor om hon har varit på resa eller om hon har varit borta en längre tid från jobbet.

      • Mja, men jag menar att det är skumt att man ska behöva ha ett svepskäl för att uttrycka sin uppskattning för någon. När jag säger ”du är duktig, du” så har jag ju ingen aning om vad de har för sig. det är mer ett sätt att säga ”jag ser dig, jag uppskattar din trevliga närvaro”. Men om man sade det, skulle man kanske få en örfil.

        Så, eftersom trevlighet och omtanke är farligt så talar vi i koder.

    • Ah, jo jag förstår :) Jo undrar just varför det skulle kunna vara provocerande att säga att man ser någon och att man uppskattar dem… Jag skulle själv bli misstänksam om någon uttryckte sig så och förmodligen ge en spydig kommentar tillbaka.
      Inte så hyggligt att avfärda en komplimang.
      Kul att du berättade det där, ska försöka hålla öronen öppen för liknande situationer.

  3. Om det inte är passande, så snälla, fortsätt att vara opassande! Det kan aldrig vara fel att sprida lite glädje.

    • He he he, jo då. Det är svårt att lära sig att tänka före innan jag öppnar kakhålet… det lär ploppa ut fler opassande saker framöver :)

  4. När jag gör sådant tror ju folk hela tiden att jag skämtar. Är det så himmelens ovanligt att säga snälla saker till folk? Eller har folk i allmänhet så taskig självkänsla att de liksom inte bara kan tacka och ta emot. Måste man misstänka svärmeri så fort man berömmer en frisyr?

    Undrar vad sambons kompis tänkte som jag sa till då hans gylf var öppen. Tror ni han tror att jag är kär nu? Jag kollade ju ändå _där_! ;)

  5. *garvar*… jo, det är just de där missförstånden som krånglar till det. :)

  6. Trodde jag hade skrivit något här …?
    Kanske wp som spelar mig ett spratt.
    Klart man kan säga till män att de ser bra ut, men det är nog inte så vanligt. En gång sa jag till vår fd granne att han var en av få som jag tyckte var jättesnygg i skägg. Han blev väldigt glad och inte blev det någon konstig sak mellan oss grannar i mellan.
    Jag är nog så att jag ger komplimanger rätt ofta, tycker att vi alla behöver höra att vi duger, är fina, snyggt klädda, duktiga på jobbet och vad det nu än är man kan passa på att säga i farten till de man har omkring sig.

    • Bra Livsglimten, jag ska lägga tvivlen på hyllan och fortsätta strössla komplimanger. :)

  7. Klart man kan ge komplimanger. Många är rätt kassa på att ta emot dem dock. Det ska sägas emot: ”men inte är väl jag…”

    Då brukar jag banna dem. Säga ”säg bara tack, säg inte emot! En vacker dag kanske du saknar komplimangerna”. Då nickar de skamset på huvudet och mumlar tack med lite rosiga kinder.

    Det tycker jag är sött.

    Men man måste uppfostra folk. Så är det.

    • Jo, grannen log faktiskt rätt sött :)
      Vi kallar honom för Sur-johan i vanliga fall men nu kanske han tinar upp lite :)

  8. Vilket härligt Seinfeldaktigt inlägg

    • säger tack utan att knussla :)

Kommentera

