Måndag – hur gör man?

Ni vet uttrycket, ”mycket snack men lite verkstad”. Precis så är det just nu för mig. Jag hinner inte jobba för att jag har så mycket jobb. Det har gått så långt att jag börjar fundera på om det verkligen är konst jag ska hålla på med. Är det verkligen detta jag vill göra? För jag gör allt annat än skapar konst.

Går på möten, skriver katalogtexter, redigerar, skriver ansökningar för kreativa projekt som tarvar ÄNNU fler timmar i möten. Man ska gå på massa vernissage för att nätverka, man ska vara med på seminarier, slänga kollegans sura mjölk, workshops, styrelsemöten och ringa till vaktmästaren för att alla proppar smäller av på en och samma gång!  Helt bokstavligt. *härdsmälta*

Det har gått så långt att när jag blir klar med en uppgift, kan jag sätta mig att invänta nästa. Jag vet att det kommer mera! Om jag är stressad, nej, jag har blivit passiv och håglös. Efter den 10 juni är dagarna mina mina mina. Jag måste försöka hitta arbestglädje igen och vara mer ego. Men jag måste lära mig att säga nej på ett bra sätt, hur nu det ska gå till… Om du på jobbet får frågan:

”- Kan du skriva den här rapporten och ansökningen? Du är ju så bra och vet var alla uppgifter finns. Det torde ju inte ta mer än tre fyra dagar. Fixar du det snälla. Nu åker jag på semester, vi ses i augusti! Jajustja, i juli ska halvårsrapporten in, dra en kopia och skicka in den när du ändå håller på. Tjing tjing! ”

… hur svarar du då?

4 svar

  1. Hur jag svarar?
    Jag är pensionerad gör det själv …ha ha

    Men skruttan kan du inte ta en dag när du bara gör sånt du vill … gå ut i naturen, ta med dig kaffe och limpmackor med ost … njut, fika, lyssna på fåglarna, dröm dig bort, var i dig själv och glöm alla måsten för en dag. Tanka energi fundera på vem vad som fyller upp dig med rymd och lust.

    Varmaste energikramar till dig

    • Låter ju som en perfekt arbetsdag :)
      Men, nej… jag bör ju hinna producera konst också. Så fågelsång och picknick får jag ta på helger, som alla andra.

  2. Man kan faktiskt säga rakt ut att man inte hinner:

    ”Jag skulle gärna hjälpa dig, men jag har tillräckligt mycket med mina andra arbetsuppgifter just nu. Om jag skulle ta det här också skulle det inte bli bra och det skulle varken du eller jag tjäna på. Det måste du nog göra själv.

    Men tack för komplimangen. Det värmde.”

    För det bästa med svaret är att det är sant. Om man är för snäll och tar på sig för mycket gör man både sig själv och andra en björntjänst för till slut blir ingenting bra. För att inte säga att man riskerar att bli trött, stressad, håglös och inte få något alls gjort.

    Stå på dig!

  3. Tack för ett konstruktivt svar!
    Jag ska ta ditt råd och plugga in det så att jag kan säga det utan att låta anklagande eller defensiv. Jag ska till och med skriva ut det på ett papper och sätta upp den inom synhåll, får väl läsa innantill om jag börjar vackla :)

Kommentera

