Jag finns här fast jag inte syns

Jag tänker på bloggen jätteofta, olika ämnen och teckningar jag skulle kunna rita för att illustrera eller bygga upp ett inlägg kring. Men jag hinner liksom inte riktigt ända fram till tangenterna. Det är så mycket nödigt i livet just nu.

Jag har kört en hel del bil den senaste tiden. Där har jag massor av tid att tänka och varva ned. Jag har tex planerat ett långt blogginlägg om min låtsas sambo Magnus, som jag har gjort slut med. Jag har ritat en bildserie om ett nattligt besök av grannens katt… jag ritar i fantasin när situationen är sådan att jag inte hinner göra det på riktigt. Jag ritar mest hela tiden.

Jag imponeras av de som har bloggat länge, att de lyckas hålla sig kvar vid detta forum och att hitta det där lilla extra som gör att de bli pålitliga. Man kan besöka bloggen dag efter dag, nåja i alla fall vecka efter vecka och den uppdateras med både intressanta och roliga inlägg. Man vill återkomma och ofta får man ett sug om det dröjer ovanligt länge mellan inläggen, en oro att de ska lägga ned börjar gro. Usch, det är alltid tråkigt när någon försvinner ur ens intresse-och-bry-sig-om-fält. Det blir en ömmande punkt där den personen har gjort intryck och avtryck i ens medvetande. Jag gillar inte att känna saknad, det sitter kvar länge länge.

PaljettenQ har väl en dryga två år på nacken, inte kunde jag tro att jag skulle hålla ut så länge. Men det är roligt och har varit mycket givande. Men jag måste nog hitta på något för att fortsätta. För att vilja fortsätta. Man måste kanske tillåta sig att förändras och att även förändra flödet. Ibland rinner inläggen ut ur en med en väldig fart, ibland behövs det tid och distans.  Jag vill inte be om ursäkt för att jag inte lägger upp nya inlägg. Tvång är ingen bra drivkraft. Men det är lätt hänt att man/jag känner att det går rundgång, inget nytt att säga.

Tänker er att jag just nu sitter jag i soffan och ”ritar” en lurvig sovande karl i en soffa :) Målar en muschtas på´n och knyter fast ett par katter som tofflor. Soffan är grön. Ena handen har han innanför byxlinningen. Ett par streck markerar en skugga. Ena katten stirrar. Titeln får bli:

10 svar

  1. Haha, jag är lite trött och sista stycket gjorde mig förvirrad. Till slut satt jag och undrade om katten var lurvig, eller om han hade tofflor, eller var det karln. Var verkligen katten grön?

    Sån är min hjärna när den är på väg att gå offline, ingen koll och komplett utan multitasking.

    Kram.

    • Ha ha ha… ja, man kastas ju in i blogginlägg som kan beröra vilket ämne som helst och avrundas hur som helst.
      Jag blir ju glad att du hann ända ner till sista stycket innan palten knöt sig :)
      För när jag är trött så orkar jag inte läsa långa inlägg. Kort och koncist får det gärna vara och helst med en bild som tar hand om tomten på loftet som plinkar på sin banjo.

  2. Ibland kommer det helt enkelt för mycket liv i vägen. Man påminns om att det faktiskt finns andra saker än att (sitta framför datorn och) blogga. Och så plötsligt spirar det till och man kommer på någonting som man vill skriva om, eller för den del något att rita.

    Jag finns här när det dyker upp något nytt, även om jag inte syns. ;)

    • Meeen, vad sött! :)

      Jag tycker ofta att bloggandet är viktigare än att städa, laga mat eller vika tvätt. Den har många gånger varit något som gör att jag blir tillfredsställd med mig själv, att jag får något gjort. Ibland kan jag knega på på jobbet en hel dag utan att får något resultat. Då har jag snabbt knåpat ihop ett inlägg om något som intresserar mig och VIPS! – jag har ett resultat :)
      Just nu brottas jag lite med tankarna kring nyttan med bloggen. Jag får dåligt samvete att jag gillar formen så mycket och att jag borde kanalisera energin på annat… Men precis i denna stund jag skriver detta så vet jag att det är löjligt, jag ska inte sluta med det som jag tycker är roligt.

  3. ”al bundy som var en gång björnen sover”

    och så mycket jag känner igen det du tänker på man tycker inte man ändrar skriver om samma saker undrar om läsarna inte tröttnar man oroar sig över att skriva i intervaller för sällan ibland men jag kan bara säga till dig:

    jag tycker så mycket om din blogg och dina svar på de kommentarer jag skriver här, jätte jättemycket om. och jag tänker på att din blogg var en av de första jag la en kommentar i och kommer så ihåg det gensvar jag fick av dig hur mycket jag tyckte om det som om att jag kände dig en smula. och att jag kom mycket bra överens med dig.

    och genom dina bilder och texter ger du mig nya tankar nya perspektiv och det är även därför jag återvänder och återvänder.

    så keep on och ändra om du vill om du tycker det är kul experiment e ju skoj. feel the freedom! men jag gillar din blogg som den är ändå.

    • wow, Vilket värmande svar!

      Jag kom att tänka på att det faktiskt kan vara skönt med bloggar som håller sig till ett ämne och inteflaxar mellan olika saker som flugfiske, parapsykologi och dagboksnoteringar om konflikter på jobbet…. Rätt skönt att få återkomma till funderingar om samma ämnen. Kanske är det så att man till och med kan se utveckling och fördjupningar medan tiden går.
      Jag är ju med en hundblogg också, där skriver jag bara om hunden och träning i apportering, spår och lydnad. Det känns som konstigt att ens tänka tanken att blanda dessa två.

      Jag försöker till och med att skriva/rita inlägg som handlar om endast en sak åt gången. Då blir det lättare att hålla sig till ämnet utifall man får igång en diskussion.

      Vad roligt att du gav mig något att tänka på Linda. Bästa peppet på länge! *kram*

  4. Din blogg är briljant. Så otroligt myket du. Och jag tror inte att den energi och kreativitet du lägger här annars skulle ha använts till annat, som jobbet till exempel. Istället berikar de varandra. Så det så, sa bureborn förnumsigt.
    Men ibland behöver man ett break. Låta jaget göra annat. Bara du inte blir borta för länge… *kram*

    • Du känner din paljett du… :) dessutom har du rätt.
      Jag har ansökt till en grafisk salong i finland med bilder som jag faktiskt har ritat till bloggen. Det ska bli roligt att se om jag kommer med! Beskedet torde komma nu i dagarna.
      Håll en tumme

  5. Tror nog att vi alla som har bloggat under längre tid kommer till de där perioderna när man känner att tiden inte räcker, lusten inte finns, skallen är en tomboll och intet finns att förmedla.
    Men ändå så hänger vi kvar i en tunn tråd i väntan på att det inre ska rätta till sig och flödet öka igen, för vi trivs ju så bra med att sitta här och både läsa och skriva.

    Själv är jag inne i en svacka där jag för den delen har hovrat mest i gnäll och kroppsligt förfall. Det är blodtryck, mediciner, fetma och misslyckanden på olika fysiska plan som liksom bara väller ur mig vilket gör att jag känner att en paus inte vore så korkat. Men inte tar jag paus eller ens antyder att jag borde … för skriver jag det så fortsätter jag i alla fall att skriva som om jag aldrig har nämnt något annat. Bloggen är en kär vän och det ska mycket till för att göra slut med henne.

    Din blogg för mig har alltid varit som ett öppet fönster in i konstnärens hjärta/hjärna … jag har tagit del av dina tankar och diskussioner med andra om konstnärliga värden som jag inte alls har varit medveten om, ett annat sätt att tänka och se på tillvaron kryddat med alla dina galna, härliga teckningar som jag sjukt avundas att du så lätt kastar ur dig.
    Så ta gärna en paus men kom för fasen tillbaka …
    Kram och trevlig helg!

    • Jag tror att det är som du indirekt beskriver det, man kan ta en paus utan att försvinna… man lägger färre inlägg ett tag och ser vad som händer.
      Ibland kanske det är så att jag bara behöver dra ut det där kvastskaftet ur arslet och bara göra, allt behöver inte resultera i något.
      :)

Kommentera

